Beleolvasó agave china miéville

A patkányember küzdelme a drum'n'bass-szel

Rusznyák Csaba | 2014. november 21. |

Első mondat: "Könnyedén furakodok be az épületek közé, olyan szűk réseken nyomakodok át, amelyeket szabad szemmel nem is látsz."

Némiképp ironikus, hogy Miéville két nagy urban fantasyje, a Kraken (részlet ITT, kritikánk ITT) és a Patkánykirály közül az előbbi az ötletesebb, innovatívabb, vadabb és szárnyalóbb fantáziájú, utóbbi viszont, ami egyben első regénye is, mégis utcahosszal veri. Részben pont azért, mert nem akar műfaji kereteket feszegetni, nem akar őrülten nagy dolgokat kitalálni, világot (zsánert) megváltani, és minden létező őrültséget (legyen az bármilyen szimpatikus) összezsúfolni, ez pedig egy sokkal letisztultabb, következetesebb és főleg jobb ritmusú végeredményhez vezet.

Kapcsolódó cikk:

Nem akarom megmondani, mi a jó az olvasóknak (China Miéville-interjú)

A Patkánykirály egy átlagos londoni fiatalember, Saul Garamond története, aki egy reggel arra ébred, hogy valaki kisegítette apját a többemeletes lakásuk ablakán, és a rendőrség erősen gyanítja, hogy az a valaki ő volt. De mielőtt a nyomozók úgy istenigazából megizzaszthatnák, kiszabadítja fogságából a rejtélyes és nagy erejű címszereplő, akitől megtudja, hogy ő valójában egy ember és egy patkány gyermeke, ennélfogva különleges képességei vannak. Arról nem is beszélve, hogy valaki vadászik rá.

China Miéville: Patkánykirály

Fordította: Juhász Viktor, Agave, 2014, 368 oldal, 3280 HUF B+

 

A Patkánykirály – ellentétben a Krakennel – már-már túl szépen, kötelességtudóan merül el az urban fantasy toposzaiban. Főhőse a szokásos szimpatikus, de kissé együgyű srác, aki lassan, fokozatosan fedezi fel magának az általa ismert világ mögötti másik, sokkal mágikusabb és csodálatosabb, egyben persze sokkal veszélyesebb és kegyetlenebb világot. Miéville szépen felsorakoztatja a misztikus, állattotemszerű lényeket, a nemezis, a Fuvolás karakterét pedig a német Pied Piper legendájából származtatja, amivel eposzi-történelmi (és véres) hátteret rajzol az események mögé. 

Az események pedig pörögnek, annak ellenére is, hogy a tipikusan elsőkönyves bizonytalanságok és sallangok (pl. a teljesen felesleges rendőrségi szál) kissé megterhelik őket. Miéville bravúrja azonban nem is elsősorban a feszültségben, az egyszerű, de határozott vonásokkal megrajzolt, egymáshoz dinamikusan változó viszonyt ápoló karakterekben vagy a horrorba hajló borzalmak érzékeltetésében áll, hanem London ábrázolásában.
A város élettel és halállal teli, hatalmas és mocskos, lenyűgöző és veszélyes, egymást érik benne a rejtett, elhagyatott zugok (a mindenki által látható, és a főszereplők számára megmutatkozó két London egybemosása egészen kivételes), és akkor még nem is beszéltünk a zenéről.

A Fuvolás azzal a hangszerrel vonja hatalma alá ellenségeit, amelyről a nevét is kapta, és hogy a különleges, félig patkány, félig ember főhőssel is szembe tudjon szállni, saját dallamait egy modern drum 'n' bass zenész munkájával házasítja össze. Az oldalak itt felcserélődnek: a Fuvolásnak, ennek a legendákon túli, rettenetes alaknak a hagyományos zenéje magát a valódi világot, és az afelett való uralmat képviseli, míg a közönséges halandó által rögzített drum 'n' bass sötét lüktetése azt a másik világot, az ismeretlen, az új, a potenciál borzalmas célból való meghódítását jelképezi.

A zene és a fantasy óriási, már-már hipnotikus erővel keveredik, és elsősorban ez az egyedi szemléletmód emeli tematikailag a műfaj átlaga fölé az egyébként tipikus fordulatokkal operáló Patkánykirályt.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók