Általános cikkek pim weöres sándor margó2014

Weöres Sándor szárnyakat ad

barraban | 2014. június 14. |

 weör-est-0807.jpg

Fotó: Valuska Gábor

Kicsit várni kellett, amíg az Üdvözlet a harmadik évezredből szereplőgárdája, a Bob és Bobék Orchestra megjelent a színpadon, és lassan elsötétültek a fények a PIM nagytermében péntek délután, de ami ezután következett, az bőven megérte a várakozást.  Izgalmas utazás, felkavaró csapongás vette kezdetét a műfajok között, Weöres Sándor sokszínű oeuvre-je találkozott a legkülönbfélébb zenei zsánerekkel Horváth Kristóf „Színész Bob” és Tengler Gergely „Napherceg” színészek, valamint Eged Márton és Szarvas Dávid zenész szuggesztív interpretálásában.

Ha lemaradtál a Weöres-slágerekről, akkor ITT megnézheted az egész koncertet!

A fellépők karosszékek, asztalok, tálca, egy félig megrágott alma, egy nagy kancsó friss víz és egy fürt szőlő társaságában ülnek a színpadon (Horváth Kristóf az előadás után a szőlőt szétosztotta a nézők között – nekem is jutott belőle). Horváth felmutatja az Egybegyűjtött költeményeket, rövid felolvasás után pedig a zenészek a húrokba csapnak. Egymást követik a Weöres-versek A paprikajancsi szerenádjától kezdve A teljesség felé-n, a Suite Burlesque-n vagy a Csiribirin át a csak Weöres-szakértők által ismert szövegekig. Felcsendül A célról is, az a poéma, melynek Bob és Bobék-féle változatát sokan felismerték a neten keringő videó alapján.

A Bob és Bobék Orchestra friss pompába öltözteti az irodalmi kánon egyik vasoszlopának tartott Weörest. Performanszukkal megerősítik, a fiatalok számára közelebb hozzák a költőt, s ezzel egyfajta kultúrmissziót teljesítenek akkora tehetséggel, hogy erőlködés, izzadságszag egy pillanatra sem csapja meg az orrunkat. Tényleg megdöbbentő, hogy a több évtizede született versek mennyire élők-lüktetők ma is, ugyanúgy működnek hagyományos szavalatként, mint egy indie-koncert hatásos dalszövegeiként. Vadul peregnek a ritmusok: dübörög a basszusgitár, bömböl a rock, a rap, a hiphop, szelíden simogat a népzene, elandalít a jazz, megnevettet a magyar nóta és a lakodalmas, kábít a falra vetített képzuhatag. Csupa zene, csupa kép, csupa játék és csupa mágia minden.weör-est-0817.jpgSzarvas kezeli a perkát, nyomja a beatboxot, Eged basszusgitárja néha lágyan sír, néha úgy szól, mint egy halálsikoly. Horváth és Tengler folyamatosan a másikat figyelve sámánként sétál fel-alá, színpadról le, színpadra vissza: ordítanak, suttognak, torzított hangzású, gyújtó hangú beszédet mondanak, akár egy politikai gyűlés felajzott szónokai, szavalnak, énekelnek, rappelnek szünet nélkül. Az előadás hipnotikus ereje annyira erős, hogy arra gondolok, a formáció bizonyos pillanatokban cipollai energiát is kiterjeszthetne a megbűvölt hallgatóságra – szerencsére ilyet nem tesznek. Huncut mágusként, és nem démonként integetnek vissza Weöresnek a második évezredbe.

Apró szépséghibaként megemlíthető, hogy a nehezen behangosítható teremben nem mindig lehetett érteni a szövegeket, de ez senkit sem zavart igazán. Az egyórás mágikus koncert szemlátomást a székhez szegezte a közönséget. Gyakran figyeltem a vegyes összetételű nézősereg arckifejezését. Egy huszonéves lány révült mosollyal az arcán táncolt az ajtó mellett. A földön ülő fiatalok keze-lába-feje megállás nélkül mozgott a zene és a versek ritmusára. Egy hetvenes évei elején járó, nagybajszú bácsi tapsolt talán a leglelkesebben, amikor a négy fiatalember az előadás végén meghajolt. Ötvenéves nő susmorgott élénk arccal a mellette ülő hivatalnok-külsejű férfikísérője fülébe. Weöres írja egyik négysorosában: „szárny nélkül élni nem lehet.” Nos, egy órára kicsit mindenkinek szárnya nőtt a teremben.

Weöres Sándor Szupersztár most biztosan boldog.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.