Általános cikkek európa 2008 haddon

Nincs semmi para

florescu | 2009. március 14. |

B+

Mark Haddon: Valami baj van, ford.: Elekes Dóra, Európa, 2008, 507 oldal, 3200 Ft

 

Szeretem azokat a könyveket, amelyeket egy szuszra el lehet olvasni, szórakoztatóak, ráadásul látszik rajtuk, hogy szerzője még az írás nevű ősi mesterséghez is konyít valamennyire. Ha éppen arra vágyom, hogy elvesszek a sorok között, mélyebb gondolatokon törjem a fejem olvasás közben vagy netalántán kikészítsem magam egy zúzós történettel, veszélyeztetve ezzel éjjeli nyugalmamat is, egy másik polcról válogatok, de néha szükségem van az önfeledt szórakozásra is. Haddon a maga műfajában remek regényt dobott össze. Nem kell sokat tökölni vele, hamar a végére lehet érni. A történet részletei sem annyira különlegesek, de a szerző rendkívül szimpatikus módon tálalja és sűríti össze egy nagy egésszé.

Haddon gyerekkönyveket és forgatókönyveket írt, majd néhány évvel ezelőtti első, felnőtteknek szóló regénye nagy siker lett. A kutya különös esete az éjszakában egy autista fiút helyez a középpontba, a Valami baj van egy teljesen szétcsúszott családot. Szereplők: George, a pánikrohamokra hajlamos hipochonder férj, Jean, a férjét permanensen megcsaló feleség, Katie, az egygyerekes, újból házasodni készülő filozófiadiplomás lány, valamint Jamie, a homoszexuális fiú. Alapból sem gyenge, de amikor George bőrrákot diagnosztizál magán, Jean szeretője megkéri a nő kezét, Katie lefújja az esküvőt, és Jamie-t elhagyja legnagyobb szerelme, a tortára hirtelen rákerül a tejszínhab, és a pazar gyümölcsdekoráció. A helyzet egy fokkal még rosszabb lesz, és ami ilyenkor lenni szokott, mindenki heves kapkodásba kezd, hogy menthesse a menthetőt. Leszámítva persze George-ot, aki az események felpörgését egy kodein-válium váltással próbálja kompenzálni, bár az ő helyzetét elnézve jóindulattal ez is nevezhető segítségnyújtásnak.

A regény rövid fejezetekből áll, állandóan változik a nézőpont, a cselekményhez igazodva mindig más a narráció üteme, és Haddon ahhoz is jól ért, hogy tudja, mikor kell tőmondatokban, összetett mondatokban írni, mikor kell leírni vagy párbeszédbe bonyolítani a szereplőket, mikor kell komolyra, esetleg csöpögősre vagy viccesre venni a figurát. A történet olykor szívbemarkoló, olykor enyhén horrorisztikus, viszont elég gyakran annyira mulatságos, hogy többször majdnem felröhögtem a buszon olvasás közben. A szerző remekül azonosul szereplőivel, de – mivel Haddon első célzott olvasóközönsége a gyereksereg volt – az sem meglepő, hogy Jacob, Katie bölcsödés kisfia is úgy poroszkál végig a színen, és fárasztja le családtagjait, ahogy ezt egy ilyen korú emberke teszi. Ray, Katie vőlegényjelöltje, aki sok esetben nem tud kiigazodni párján, a történet egyik kulcsszereplője. Olyan utat jár be, mint névrokona a Dallasban – Ray Krebbs gondosan pakolja a szénát, és hallgatja a jóféle country-t egy doboz sörrel a kezében, mígnem kiderül, hogy ő is jújingfiú, így aztán aprozódik az örökség, és Bobby is társat kap, ha verekedésre kerül a sor. A regény Ray-e egyszerű emberkeként masírozik be a romokban heverő családba, aztán rengeteg bónuszpont után az elhanyagolt szereplő ott találja magát a tűz közelében, az egyetlen fecskendővel a kezében. Szóval Haddon jól eljátszik a szereplők hierarchiájával, összezavar, de nem lesz totális káosz.

A regény kedvelt csinált ahhoz, hogy elolvassam Haddon előző regényét is. A Valami baj van valószínűleg nem él meg csillagporos hollywoodi filmadaptációkat az elkövetkezendő évtizedekben, és nem érdemel majd Nobelt, de ezt úgy mondom, mintha számítana egyáltalán… Parsons után lett még egy kedvenc kortárs angol szerzőm, akit akármikor elővehetek, ha sallangmentes, kimerítő, és a maga nemében gazdag szórakozásra vágyom.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók