Általános cikkek salman rushdie

Még 1 Rushdie-interjú

Könyves Magazin | 2007. december 03. |


Hosszabb beszélgetésre készültünk, de az utolsó pillanatban kiderült, hogy technikai okokból csak egy tízperces villáminterjúra lesz lehetőség. Körülbelül olyan volt ez, mintha annyi idő alatt kellett volna kifaggatni Rushdie-t irodalomról, politikáról s az élet egyéb nagy kérdéseiről, amíg elhalad mellettünk a szembejövő mozgólépcsőn. Mégis megtudtuk, hogy melyik magyar filmrendező volt rá nagy hatással; hogy mi a baj szerinte az iszlámmal; s hogy mit olvas és milyen nyelven álmodik az író, ha egyszerre indiai és angol.

Az imént a sajtótájékoztatón elmondta, hogy nem szereti a „posztkoloniális író” címkét, meg egyáltalán, semmilyen címkéért sem lelkesedik. Mégis megkérdezném: mit gondol a „mágikus realizmus” fogalmáról – alkalmazható-e az Ön regényeire? Illetve mi a véleménye arról, hogy miért született az utóbbi néhány évtizedben annyi mágikus realistának nevezett regény? A „mágikus realizmus” lenne a globális irodalom védjegye?

Én ezt a kifejezést kizárólag dél-amerikai írók egy bizonyos csoportjára alkalmazom. A mágikus realizmus hasznos fogalom, ha az ötvenes-hatvanas-hetvenes évek latin-amerikai irodalmáról beszélünk – különösen García Márquezről, de vonatkozik ez Carlos Fuentesre vagy Alejo Carpentier-re is –, mivel ezeknek az íróknak, egy ideig legalábbis, volt közös programjuk. Fuentes egyszer azt mondta nekem, hogy ma már Márquez az egyetlen, aki Latin-Amerikában mágikus realista könyveket ír, és a többiek is szép lassan ráhagyták, hadd csinálja egyedül. Fuentes szerint egyébként Latin-Amerikában a „magány” szót ma már nem lehet kiejteni, mert mindenki azonnal Márquez regényére gondol. Sőt, attól tart, mondta, hogy hamarosan a „száz év” is a magány sorsára jut, lassan az is Gabo [Márquez] magántulajdonává válik.
TELJES INTERJÚ A LITERÁN>>

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Tavaszi Margó Irodalmi Fesztivál
...

Németh Gábor: Van egy ösztönös együttműködés, ha kínozni kell

Zsidó vagy? nagy siker volt a magyar kortárs irodalomban két évtizeddel ezelőtt, és azóta sem vesztett szinte semmit a relevanciájából. Németh Gábor a Margón. 

...

Esterházy Péter megmutatja, hogyan ad interjút egy kiegyensúlyozott magyar úr

Esterházy Péter idén lenne 75 éves. A Magvető ez alkalomból különleges interjúkötettel jelentkezett, amit a Margón mutattak be.

...

Nádas Péter: A Párhuzamos történetek nem tud véget érni

Nádas Péter a Tavaszi Margón sok kételyt eloszlatott a regénnyel kapcsolatban: megtudtuk, milyen volt megírni Kristóf és Gyöngyvér maratoni szexjelenetét, milyen volt a szerkesztés, sőt azt is, miért gondolta az egykori gépírója, hogy az író megőrült.

...

Milyen ma magyarnak lenni külföldön? – Nádasdy Ádám a Margón

Anglia szemmagasságból és Magyarország a szigetországból nézve Nádasdy Ádám új kötetében, a Londoni levelekben.

...

Szaniszló Judit: Annyira jelentéktelenek vagyunk, mégis mindannyiunk története roppant izgalmas

A másik ember egy bérház lakóinak életét mutatja be a covid alatt, miközben árnyaltan beszél magányról, egyedüllétről és társadalmi kérdésekről. Kötetbemutató a Margón. 

...

Spiró György: A Fogság megírása maratonfutás volt, nem ajánlanám mindenkinek

Az idén 20 éves Fogságról Valuska László kérdezte Spiró Györgyöt a Tavaszi Margó Fesztiválon.