Általános cikkek typotex d:book ermanno cavazzini

A felnőttek is szomorúak, ha véget ér a mese

.konyvesblog. | 2014. augusztus 12. |

Ermanno Cavazzini: A holdkórosok eposza, fordította: Horváth Csaba

Typotex, 2014, 373 oldal, 3825 HUF

A

OLVASONK_SZERINT_2_6.JPGA Pó-síkság kútjai titokzatos, palackokba zárt üzeneteket rejtenek. Vajon ki a feladójuk? És hogy kerülnek a kutakba? A rejtély nem hagyja nyugodni a fiatal Savinit, elindul hát felgöngyölíteni a szálakat. Útja során furcsábbnál furcsább emberekkel és jelenségekkel találkozik: kiderül például, hogy az asszonyok néha gőzmozdonyokká és kakasokká alakulnak, illetve a a csatornákat apró, csintalan lények lakják, akik két csoportra oszlanak, és örökösen háborúznak egymással. Kalandjai során hősünk fontos hivatali tisztségre is szert tesz: egy rejtélyes prefektus képességei alapján alprefektussá nevezi ki, de előre figyelmezteti: óvakodjon az öregektől, akik kémek, és rájuk vadásznak, illetve figyelje a jeleket - a városban minden csak díszlet, a városlakók pedig mind színészek.

Az olasz származású Ermanno Cavazzini 1947-ben született, Reggio Emiliában. Jelenleg a Bolognai Egyetemen oktat retorikát és költészetet. Regényei mellett forgatókönyveket is ír, irodalmi munkásságát többféle díjjal jutalmazták. A holdkórosok eposza című regénye először 1987-ben jelent meg. A mű Federico Fellinit is megihlette, életműve utolsó darabját, A hold hangjait ez a regény inspirálta.

A regény csodálatos szimbólumokkal átszőtt, szürreális látomás. Igazi szórakoztató felnőttmese, egy kimerítő nap utáni abszurd, homályos álom. Ugyanakkor kifejezetten nehéz olvasmány is. Felületes olvasással esetleg ostoba zagyvaságnak tűnhet az egész, de ha az ember hajlandó alámerülni a regény mélységeibe, és képes megfejteni a sorok között megbújó gondolatokat, elámul a szerző zsenialitásán. Cavazzini nemcsak finom iróniával festi le a világot, az embereket és az emberek között húzódó viszonyokat, de fantasztikus hasonlatokkal ábrázolja az emberi jellemvonásokat is. A pajzánabb részeket pedig olyan tökéletesen rejti el abszurdabbnál abszurdabb gondolatokba, hogy elsőre az ember nem is biztos benne, miről is van szó pontosan; így a legérzékenyebb lelkű olvasók szemeit sem sérti a tartalom. Cavazzini valóságában bármi megtörténhet, és meg is történik minden, bár maga a főszereplő is bizonytalan visszaemlékezései során, hogy nem csak a képzelete játszott-e vele. Vagy az egész csak egy kusza álom volt a telihold fényében? Különösen a regény második felében, a prefektus felbukkanását követően mosódik el a határ álom és valóság között.

Ebben a világban minden bizonytalan, és senkiben sem lehet megbízni, ugyanakkor az összes szereplő teljes természetességgel fogadja el a legabszurdabb dolgokat is. Savini szinte gyermeki ártatlansággal és naivitással szemléli az őt körülvevő világot, és ha elegendő bizonyítékkal támasztják alá, bármiről meggyőzhető. Az olvasó titokban talán irigykedik is kicsit Savinire, majd más szemmel kezdi el szemlélni a világot, hiszen ki ne szeretne rejtett jelenségeket felfedezni minden szóban és tettben, minden jelenségben? Talán a legizgalmasabb részek azok az apró történeket, amelyek felfedik hősünknek a valóságot, egyben ezek a regény leggördülékenyebb részei is. Amikor véget érnek, az ember kicsit elszomorodik,mint egy csöpp gyermek az esti mese végén: hát csak ennyi volt? Miért nincs tovább?

Cavazzini igazi mesélő, fantáziája és kreativitása végtelen: ha regényébe belekezdünk, már az első mondatok után magába szippant, és csak visz-visz magával, ki tudja, merre. De nem is fontos, hová tartunk és mi a cél, csak sokáig tartson az út. Ha egyetlen szóval kéne jellemezni a regényt, akkor a zseniális címkét ragasztanám rá.

Szerző: Fülöp Anikó

 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók