Általános cikkek 1994 szukits

Több mint véres bélben turkáló horror

Wostry Ferenc | 2008. június 17. |

Clive Barker: Pokolkeltő (Hellraiser) Szukits kiadó, 1994.

 


„By doing certain things, certain results follow” – Aleister Crowley

Nincs már a kurvákban, a drogban, a pénzben öröme. Kipróbált mindent, végigcsinált mindent. Csak az a csillogóra polírozott csecsebecse, Lemarchant legendás kis zenedoboza rejt olyasvalamit, amire Frank még esetleg kíváncsi lehet. Neki magának mindegy is, mi az: valami új kell, más kell, több kell, mert ez a világ mindenét feltárta már előtte.

Mikor ráakad a doboz feltárulkozásának nyitjára, a nyomáskombinációra, amelyet kifacsart ujjainak kell ejtenie a felületen, harangok fülsiketítő zúgása kezdi betölteni az apró, nyirkos, parázna oltárral díszített padlásszobát. Az ilyen soundtrack valami szakrális eljövetelét kísérheti csak – és valóban: a fal mögül előlépnek a papok, egy másik, kaotikus, abszurd-absztrakt világ klérusa. Mindent máshogy értelmeznek, mint mi, ideát. Franknek újfajta gyönyör kell, de a kenobitáknak ez a szó mást jelent…

„Látom a horror jövőjét, úgy hívják: Clive Barker”, ezt volt képes King a száján kiejteni, még a nyolcvanas évek közepén. Mára Barker, pont mint King, faszán kiírta magát, jelenleg épp híg fantasyban utazik, a siker elvette tehetsége minden élét. Legelső könyvei (köztük a jelen tárgyalandó) azonban izzottak a fiatalkori fájdalmas spiritusztól. Books of Blood, Hellraiser, Weaveworld (nálunk Korbács) – mérföldkövek.

Mindössze 188 oldal a könyv, de micsoda 188 oldal! Egyszerre tökéletesen átgondolt posztmodern horror-pastiche, és a felhasznált motívumok meghökkentően fantáziadús továbbgombolyítása. Kísértethistória, szörnylegendárium, slasher-sztori és miszticista hókuszpókusz olyan narratív tehetséggel kiegyensúlyozott elegye, hogy nem csoda: a filmváltozatból az utolsó 20 év legnagyobb jelentőségű horrorja kerekedett.

És míg a film a kenobiták mára ikonikus alakjaira épít legfőképp, addig a könyvben ők csak – persze tagadhatatlanul elengedhetetlen – ornamentika. A könyv a maga fájdalmas erejű lírikus anti-szentimentalizmusával, az élet és az emberi természet a lényegre pontosan rátapintó erejével helyenként egyenesen bénító hatást kelt. Barker nem cicizik (no pun intended), végigviszi a humán sekélyesség metaforáját: ugyanolyan üres belül a pokolból visszatérő, a testét apránként, embertársai felzabálása árán visszanyerő Frank, mint segítőtársa, a gyönyörű Julia. Utóbbi mindenre képes a saját primitív vágyai kielégítése érdekében – a szépség szó szerint szart sem jelent. Nem erény, ami kívül van – ami meg belül, az salak.

Barkert szeretik a splatterpunk vonulathoz csapni, pedig a véres bélben turkáló nyolcvanas évekbeli bagázsnál (pl. Poppy Z. Brite, Shaun Hutson meg még egy rahedli) jóval tehetségesebb. Volt. A korai remekműveit el kell olvasni.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Lehet, hogy az álom az alvás lényege? – 3 könyv, amiben az álom fontos szerepet játszik

Bár sokszor nem tűnik többnek az alvás furcsa mellékhatásánál – és persze tudattalanunk kedvelt játszóterénél –, előfordulhat, hogy az álom valójában egy létszükséglet.

...
Zöld

A Mitágó-erdő sűrűjébe a hősök és az olvasók is belevesznek – 40 éves a modern fantasy mesterműve

Ősidőkben gyökerező erdők, újjászülető harcos hercegnők, apák és fiúk, az elme történetteremtő képessége, Freud és Jung, Tolkien, növényhorror és növényvakság a fantasyben, valamint az ember és a nem emberi világ szoros kapcsolata is szóba kerül a podcastban.

...
Zöld

5 empatikus készség, ami megmentheti a párkapcsolatodat

Nincs párkapcsolat konfliktus nélkül – a kérdés tehát nem az, hogyan kerüljünk el egy összezördülést, hanem hogy hogyan kezeljük együttérzéssel. Íme öt tipp egy egészségesebb kapcsolatért.