A Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülete beszámolt a tavalyi adózási évről, és elmondhajtuk, a korábbi folyamatos fejlődés megállt. A gazdasági válság hatásai a tavalyi év végén még súlyosan nem jelentkeztek, de a stagnálás azt mutatja, a karácsonyi könyvpiacot azért elrontotta.
Az MKKE összegzése szerint a 67 milliárd 611 millió forintos könyvforgalmon belül a legnagyobb tételt a közoktatási tankönyvek és a nyelvkönyvek jelentették (17,2 milliárd).
A tavalyelőtt egészen kiemelkedő évet produkáló szépirodalmi, illetve fikciós művek piaca némi csökkenéssel ugyan, de 12 milliárdos forgalmat értek el. Jó hír, hogy 2 milliárd forinttal bővült a gyerekkönyvek és 1,2 milliárddal a hangoskönyvek piaca, így az gyerek és ifjúsági ágazat csaknem 8,6 milliárd forintos forgalmat produkált.
A CD-k, a CD-ROM-ok, valamint a hangoskönyvek piaca a gyermekkönyvek ágazatához hasonló léptékű növekedést könyvelhetett el, pedig a jelenlegi piaci helyzet azt mutatja, a hangoskönyvre még nem érett meg a magyar vásárló, a nagy bummot még várni kell e téren. Ezt bizonyítja, hogy hangoskönyvek eladása ma még alig éri el a piac 1 százalékát, a döntően adattárakat rögzítő lemezek eladása azonban az elmúlt évben is látványos fejlődést mutatott. Az ágazat 2008-as forgalma majdnem 6 milliárd forintot tett ki, szemben az előző évi 4,8 milliárddal.
És mit várhatunk idén?
A vásárlók gazdasági ereje csökkent, a nagy kereskedelmi láncok folyamatosan csökkentik kedvezményeiket, a piacon mindenki menekül előre (nagy kereskedők és kiadók egyaránt). Piaci információink szerint van olyan nagy kereskedő, amelyik több tízmilliós tartozást halmozott fel különböző kiadók fele, akik ettől még rosszabb helyzetbe kerültek, hiszen nem tudják fizetni szerzőiket, szerkesztőiket és nyomdáikat. A nagy kockáztatása magával ránthat sokakat.
Ide tartozik, hogy az Alexandra megszűntette ingyenes havi lapját, helyette egy fizetős kéthavit csináltak a gazdasági válságra hivatkozva, a Librinél még mindig ragaszkodnak a vásárlónak egyáltalán nem kedvező árképzésükhöz. A kicsik meg még kisebbek lesznek, a kiadók meg óvakodnak kockáztatni, és reklámra is kevesebbet költenek. A nagyobb kiadók ellenben kockáztatnak, legalábbis ez látszik.
(Az adatokat az MTI-ből vettem.
)