Általános cikkek regény európa 2007

A megtisztulás pislákoló neonfényei

puskar | 2007. augusztus 21. |
B+
Jay McInerney: Fények, nagyváros, Európa, Budapest, 2007

Bolíviai kiskatonák dübörgésével a fejében, az átbulizott éjszaka szárazon savas szájízével, rendre másnaposan jár munkába főszereplőnk, egy New York-i újság szerkesztőségének munkatársa, akinek a cikkekben szereplő tények helytállásának a lenyomozása a dolga.

Rühelli, mert sokkal szívesebben lenne a szépirodalmi rovatnál, ráadásul vidéki csitriből nagyvárosi modellé avanzsált felesége is lelépett pár hónapja. Párizsból telefonált, hogy bocs, de nem jövök vissza, igen, van valakim, de nem ez a lényeg. Hősünk az éjszakai nagyváros kelletlen vámpírjaként, a nappalokat áthunyorogva önmagát keresi New York rideg káoszában.

Jay McInerney Fények, nagyváros című első regényének esetében elkerülhetetlen, hogy Bret Easton Ellis nyolcvanas években írt történeteihez, illetve Douglas Coupland nemrégiben nálunk is megjelent X-generációjához kössük. Részben azért, mert McInerney bemutatkozó regénye az első hivatalos sikere volt a nyolcvanas évek Amerikájában felbukkant újgenerációs íróknak, az úgynevezett „kölyökfalkának”, melyhez többek között Ellis is hozzátartozott.

Másrészt a Fények, a Nullánál is kevesebb, illetve a Vonzás szabályai, valamint az X-generáció (mindet az Európa adta ki mellesleg), ha nem is feltétlenül ugyanarról a társadalmi osztályról szólnak mindig, mégis ugyanannak a nemzedéknek az elveszettségét, illetve annak különféle fázisait mutatják be (az X-generáció ugye későbbi is).

Ezek a regények, illetve a hozzájuk köthető életérzés szép fokozatosan szerves részei lettek az amerikai popkultúrának is, ugyanis ekkoriban – a nyolcvanas évek első felében – volt kialakulóban egy szintén új hollywoodi színészgeneráció, mely olyan, a felnőtté válást különféle hangszínben bemutató filmekkel robbant be, mint például a Fast Times At Ridgemont High, vagy a Breakfast Club. Ehhez a generációhoz tartozott többek között Jami Gertz és Robert Downey Jr. is, akik Ellis bemutatkozó regényét adaptáló közepesen kultikus Fagypont alattban szerepeltek (Gertz szereplését Ellis is megemlíti a Holdparkban), illetve Phoebe Cates és Kiefer Sutherland is, akik az 1987-es Fények, nagyváros filmben, melynek kevés pozitívuma közül az egyik az volt, hogy elhangzottak benne a Depeche Mode Pleasure, Little Treasure, illetve a New Order True Faith című számai.

A Fények, nagyváros egy kicsit egyenetlen, egy kicsit felületes, de mindenképpen bizalomgerjesztő munka, tipikus bemutatkozó regény. Szórakoztatóan nyomasztó állapotrajz, amit egy hétvége alatt ki is lehet olvasni. Ha pedig a kötelező összehasonlításoknál tartunk, akkor Jay McInerney regénye a Nullánál is kevesebb nagyon jó ellenpontjának bizonyul, Ellis ekkoriban ugyanis még bőven a nyugati partról ír és csak később települ át a New Yorkba egy rövid kitérő erejéig a Vonzás szabályaiban, majd teljes egészében az Amerikai Psychóban. Ebből a szempontból a Fények, nagyváros bár kiforratlan, és kevésbé nihilista, mégis remek kis előjátéka lehet az Ameriai Psycho sebészi pontosságú popkulturális lexikonjának, amihez a kisgyerek megölése az állatkertben vagy a samponos flakonnal történő erőszaktétel csak dekorációként szolgáltak. Ráadásul a Fények, nagyváros főszereplőjének irodai asztalán Ellis kedvenc zenekarának, a Talking Heads-nek egy idézete olvasható.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók