Általános cikkek regény 2008 cartaphilus remarque

A háborúnak nincs romantikája

m.anna | 2008. augusztus 15. |

B+
Erich Maria Remarque: Nyugaton a helyzet változatlan, Cartaphilus kiadó, 2008, 225 oldal, 2900 ft


Határozottan nagy lelki törés volt az életemben, amikor rájöttem, hogy a világháborúkat nem fekete-fehérben vívták. Lelkiismeretes értelmiségi gyerekként olvastam egy csomó háborús regényt, hogy a számomra legfontosabbakat említsem: a 22-es csapdáját, a Légy hű önmagadhoz-t, a Sorstalanságot, őszintén meg is könnyeztem némelyiküket, de egy darabig nem fogtam fel egyebet belőlük, csak a vad romantikát. Mennyire lélekemelő lehetett a röpködő repeszdarabok között szaladni egy szuronyos puskával az ellenséges harcvonalak felé, vagy a haldokló bajtársért imádkozva a következő bevetésre készülni! Mindezt a régi fotók, vagy filmek nosztalgikus szépségében, ahol nem üt el túl élesen a vér a katonaruha szürkéjétől, és minden kicsit elmosódott, szürreális. Egy iskolai színielőadáson jöttem rá, hogy ha most háború lenne, akkor az én saját, jól ismert, megszokott és már úgy-ahogy belakott világom hullana darabokra. Majdnem megbolondultam, csak mászkáltam a színfalak mögött, mint egy hülye.
Azóta gyűjtöm az olyan regényeket, ahol nem tudom magam hamis, álhősies hangulatba ringatni, mert a szerző megpróbálkozik a legnehezebbel: nekem, egy abszolút békés kor gyermekének megmutatni a háború borzalmait olyannak, amilyenek valójában voltak. Hogy a szenvedés, amit akkor milliók éltek át a fronton és a hátországban, nem lélekemelő, hanem közönséges, undorító, és értelmetlen volt. Azt hiszem, alapjában véve nem az írók őszinteségével van a gond, hanem én, az olvasó komfortizmusával: mindent megteszek azért, hogy megmenekülhessek a valóságtól, és heroikus álmokba bolondíthassam magam. Éppen ezért drasztikus, és a maga módján kegyetlen szövegre van szükségem.
Az első, ami igazán fejbe vert, Varga Katalin Kislányom, édesem című „gyermekregénye”, ha valaki még nem találkozott vele, azonnal szerezze be, nem lehet több százötven oldalnál, de hetekig nem ereszt el. Furcsa módon Erich Maria Remarque klasszikusa nem volt rám ilyen elemi hatással, bár nem panaszkodhatom. A felütés nagyon erős, és végig hatásos képekkel játszik, mégis érezni rajta az izzadtságszagot, a kétségbeesett igyekezetet, hogy mindent a megfelelő módon látasson, ez néha zilálttá és kapkodóvá teszi a szöveget. Végig olyan érzése van az embernek, mintha az író attól félne, hogy hirtelen szívinfarktust kap, vagy egyik pillanatról a másikra elveszti az ihletét, és nem tud mindent leírni, amit akart. Azonban az a szinte logikátlan, megható élni akarás, ami az ifjú főhőst előre viszi, ami hiábavaló haláláig megteteti vele a következő lépést, akármilyen mocskos és lealjasító legyen is, a regényt is átjárja, továbblendíti, ha döcögne kicsit.
Paul egészen a kurta, felkavaró zárásig a szöveg egyes szám első személyű narrátora. A háború kezdetekor még gimnazista volt, azóta három év telt el. Többedmagával került a frontra, önkéntesként, az egyik tanáruk hazafias szónoklatának hatására. Nemzedéke az iskolapadokból a frontra kerülve fokról fokra döbben rá, hogy elveszítette a „normális” élet képességét, hogy az egyetlen dolog az algebrán és latinon kívül, amihez értenek, az az ölés és az életben maradás. A regény elején a harctéren van, aztán hazamehet néhány hét szabadságra: ekkor döbben rá, mennyire magára maradt. Ahogy a Sorstalanság Gyurija, ő is azzal szembesül, hogy egyedül a háborúban tud létezni, honvágya van a front után. Halála nem azért felkavaró, mert nincs lehetősége kiteljesíteni az életét, hanem amiatt, mert ez a leghumánusabb, ami történhetett vele. Magunkra hagy egy olyan váddal, ami nem vádol senkit, egy olyan kérdéssel, amire nincs válasz, egy olyan lezárással, ami nem vet véget semminek; és egy olyan katarzissal, ami, bárhogy próbálkozunk is, nem tisztít meg minket.
 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók