Általános cikkek 2008 kedvenc könyv

A háború nem könnyű. A házasság sem.

marczisovszkyanna | 2008. augusztus 12. |

Új sorozatunkban szívünkhöz közel álló, kedvenc könyveinket fogjuk bemutatni, amik lehet már nem a legújabbak, de mindig élmény újraolvasni őket.

 

Polcz Alaine: Asszony a fronton,
Jelenkor, 2008, 200 oldal, 1990 Ft

Nem tudom, miért hátrálok meg mindig a „melyik a kedvenc könyved” és a „melyik három könyvet vinnéd magaddal egy lakatlan szigetre” típusú kérdésektől. Mitől lesz kedvenc a kedvenc? Valahányszor szembejön egy ilyen kérdés, inkább hallgatok, vagy mondok valamit, de már rögtön érzem, nem is az, visszavonom, fogalmam sincs. Mégis, mindig, minden ilyen alkalommal a fejemben motoszkál Polcz Alaine és az Asszony a fronton.

Pedig Polcz Alaine sokáig tiltakozott az „íróstátusz” ellen. Nem érezte magát írónak: „Amikor én tudományos vagy népszerűsítő irodalmat írtam, Miklós mindig kiborult. Te, mondta, egy magyar író felesége nem ír le ilyen mondatot. Nem érzed a mondat ritmusát?! Nem érted, hogy nem lehet ilyet leírni? Én szégyellem magam helyetted! Nem értettem, és nem éreztem. Az ilyesmikből az épült belém, hogy én nem vagyok igazi író. Hiába írok, nem vagyok az.” Az 1991-es Asszony a fronton megjelenése óta, amely azóta öt kiadást és számos fordítást is megélt, Polcz Alaine-t nem „csak” a tanatológia, a haláltudomány magyarországi elindítása, a Főzzünk örömmel című szakácskönyve vagy Mészöly Miklós kapcsán emlegetjük, hanem mint „igazi” írót. De miben rejlik írói nagysága?

Számtalan módon próbáltam választ adni magamnak, miért alapvető fontosságú ez a regény számomra. Mindenekelőtt Polcz Alaine lenyűgöző személyisége miatt. Kolozsváron született 1922-ben, 19 évesen férjhez ment egy bizonyos Jánoshoz, akit nagyon szeretett, de aki nem tudott szeretni: se szeretet adni, se kapni nem volt képes. A román csapatok közeledése miatt a házaspár 1944-ben elmenekült Kolozsvárról, és a háború végéig Magyarországon bujdosott, az egyik legszerencsétlenebb területen, a csákvári Esterházy-kastélyban, ahol több hónapra megállt az orosz front. A regény ezt a két évet meséli el a 19 éves lány szemszögéből. A háború, az éhezés, a félelem, a folyamatos bombázások és belövések, az orosz katonák erőszakoskodásai mellett megismerjük egy házasság történetét is, ahol a férj a nászúton felesége helyett egy kurvával alszik, és alig beszél. A feleség pedig tűr, szeret, aggódik, és végtelenül naivan hisz férjében. Mindezt Polcz Alaine hihetetlenül finoman, diszkréten írja le, minimális nyelvet alkot, ahol a hallgatások éppoly beszédesek, mint a kimondott szavak. Az Asszony a frontont mint az egyik első áldozati tanúságtételt is számon tartják, amely kíméletlen őszinteséggel mutatja be a nők szenvedéseit a háború alatt:

„A következő kép maradt bennem: guggolva körbevesz nyolc-tíz orosz katona, hol egyik fekszik rám, hol másik. Megszabták az időt, hogy egynek mennyi jut. Néztek egy karórát, időnként gyufaszálat gyújtottak, az egyiknek öngyújtója is volt, mérték az időt. Sürgették egymást. Kérdezte az egyik: „dobre robota?” Nem mozdultam. Azt hittem, hogy ebbe belehalok. Persze, nem hal bele az ember. Csak ha eltörik a gerincét, de akkor sem azonnal.” (116. o.)

Érzelemmentes szavak, félelmetes higgadtság. Polcz Alaine több mint negyven évvel a történtek után írta meg emlékeit. Talán szüksége volt erre az időre, hogy ilyen tárgyilagosan tudjon beszélni az ember legmélyebb meggyalázásáról. Ami azonban ennél az objektivitásnál is döbbenetesebb, az az emberség, amely a folyamatos megaláztatások dacára – vagy talán éppen annak következtében – mindvégig jellemezték. Soha nem volt benne bosszúvágy, vádaskodás, harag: „Nem tudom, hogy jutottam egyszer abba a helyzetbe, hogy ott állt felállítva egy sor katona, meg kellett mutatnom, ki az, aki megerőszakolt. (…) Az egyik katona szemében megláttam a félelmet. Kék szeme volt, egészen fiatal fiú. Ebből a félelemből tudtam meg, hogy ő volt. De olyan erős, olyan iszonyú volt, ami fölvillant a szemében, hogy azonnal éreztem: nem lehet. Semmi értelme sincs annak, hogy ezt a fiút megöljék. Miért, mikor a többit nem? És egyetlenegyet is miért?” (138. o.)

A fiatal lány (aki megéli a helyzeteket) és az érett nő (akinek a hangját halljuk) egyszerre, együttesen jelenik meg a regényben, ugyanakkor folyamatos kettősség jellemzi a szöveget, mintha ez a két világ feleselne egymással. Ezt a belső feszültséget emeli ki Baranyai László a regény színpadi változatával, amely a monológot a fiatalasszony és az idősebb nő élő párbeszédévé alakítja. Ebben a kettősségben érzem a könyv egyik legnagyobb erejét, naivitás és bölcsesség, magába zártság és nyitottság, őszinteség és diszkréció jellemzi az elbeszélést, amit az emberbe vetett megdönthetetlen hit erősít.

Az Asszony a fronton több szempontból is emlékeztet a francia ellenálló, több koncentrációs tábort is megjárt Robert Antelme regényére, a L’espèce humaine-re (Emberi fajtánk). A két regény már a címválasztásban is hasonlóságot mutat: bár Polcz Alaine az asszonyra, a nőre helyezi a hangsúlyt, szemben Antelme-mel, aki az embert, az emberi fajt helyezi középpontba (egy férfi szemszögéből), mindketten az emberről (nőről, férfiról) beszélnek, az elpusztíthatatlan emberiről. S mindkettő éppen azáltal hiteles és elsöprő erejű, hogy a legmocskosabb gyalázatban is megtalálják, megőrzik emberségüket. Polcz Alaine egész életét arra tette fel, hogy másokon segítsen, hogy mások is képesek legyenek megőrizni emberi mivoltukat még a halál előtti utolsó pillanatokban is. Szeptember 20-án lesz egy éve, hogy nincs közöttünk.

 

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!