Jófiú vagy vadállat kell a kamaszlánynak?

m.anna | 2008. november 26. |

Stephanie Meyer: Twilight (Alkonyat),mint fan fiction: A+, mint regény: C-
Könyvmolyképző Kiadó 2008,501 oldal, 2990 Ft

 

Ha zsenge kamaszlányként eszembe jutott volna, hogy papírra vessem a romantikus (szexuális) fantáziáimat, az nagyjából megegyezne Stephenie Meyer Alkonyat című bestsellerével. A díszletek, a háttér annyira nem is fontos, a tekintet úgyis a főszereplőre fókuszál, Edwardra, vagy nevezhetjük bármilyen néven. Ő az érzékeny, titokzatos, jóképű fiú, aki után távolról lehet epekedni, amit perzselő pillantásokkal viszonoz; amikor pedig beteljesedik a szerelem, kiderül, hogy intelligens, kedves, figyelmes, elalélva nézi, ahogy szerelme álmában az ő nevét suttogja, lovagias, bátor és önfeláldozó. Nincs is ezzel semmi baj. Aki nem így képzelte el a vérforraló, első nagy szerelmet, az hazudik. Az már a felnőtté válás egyik legfurcsább felfedezése, hogy az embert valójában kitöri a frász a tökéletes fiúktól, és az izzadó tenyerű, suta szeretők az igazán érdekesek.
Álmodozni viszont nagyon jó. Hogy az írónő borongós, horrorklisékből összetákolt vámpírvilágot teremtett főhőse köré, ne tévesszen meg senkit. Mese habbal. Edward vámpírsága valójában csak azt artikulálja, hogy mi, nők, széplelkű fenevadakat akarunk az ágyunkba. Meyer egy elegáns gesztussal a vámpírmitológia minden olyan momentumát figyelmen kívül hagyja, ami a fiú tökéletességét csorbíthatná egy kicsit. Edward és adoptált családja humanista vámpírok, akik szeretik, tisztelik az embereket (nagy, veszélyes vadállatokkal táplálkoznak), erkölcsösek, hűségesek egymáshoz, képesek szeretni, képesek a szerelemre, nem bántja őket a napfény, és feszület lóg náluk a falon. Kifejezetten derűs és családcentrikus lények. Gondolom, nem kell hangsúlyozni, mennyire ellenkezik ez a klasszikus vámpírtörténetek legszebb hagyományaival. Drakulának, Lestat-nak, és a Vampire Masquarade meghatározó alakjainak delejes vonzerejét tulajdon veszélyességük adta. Nosferatu nem szépelgett volna, mielőtt a nyakadba mártja a fogait.
Meyer azzal vetette el a sulykot, hogy ezzel a brutális, vadállati szexualitással nem tudja felruházni Edwardot, hiába próbálja. A jófiú, az jófiú marad. Ennek fényében a könyv tételmondata „És akkor az oroszlán beleszeretett a bárányba.”, inkább mulatságos, mint felkavaró. Félreértés ne essék, ez semmit nem ront a könyv élvezhetőségén. Az első néhány bekezdés után nyilvánvalóvá válik, hogy amit a kezünkben tartunk, az nem irodalom. A főszereplő, Bella (Szépség és Szörnyeteg, igen) egy papírmasé figura, tulajdonságok, és valójában érzelmek nélküli. Mindaz, amit megtudunk róla, lényegtelen. Tudjuk, hogy intelligens, hogy kicsit különc, hogy önfeláldozóan az édesapjához költözik, amikor az anyja újra férjhez megy: ez azonban se rajta, se rajtunk nem hagy különösebb nyomot. Bellának nem feladta, csak funkciója van: visszatükrözni a fiú pompáját. Megejtő az írónő zavara, amikor a lány magára marad. Nem tud vele mit kezdeni. Ide-oda mozgatja a lakásban, az udvaron, a ház körüli erdőben, de nyilvánvaló, hogy lánnyal az egész regény folyamán egy dolog történik csak: Edward.
Mint ahogy az írónővel is. Meyer nem akar semmit mondani, nem akar tanítani, megbotránkoztatni, szórakoztatni, nincsenek olyan klasszikus céljai, mint bármelyik írónak. Az olvasók csak arra kellenek neki, hogy szépséges teremtményének még több csodálója legyen. A regény összeszedett, jól megírt, élvezetes: viszont a kalandok, az akciók nagy része kamu, alibi. Valójában bármilyen fordulat csak amiatt történik, mert 500 oldalt nem lehet azzal teleírni, hogy Edward szép, Edward szép, Edward egy görög isten. Ha ezzel tisztában vagyunk, kellemesen el lehet szórakozni pár órát a féltégla méretű könyvvel.
Csak szépítgetni ne akarják a helyzetet. A rajongók szerint ez egy modern Rómeó és Júlia, pedig nem. Júlia senkit nem érdekel. Ez valójában egy Pygmalion-sztori.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók