Emlékezések és érdekességek Ray Bradburyről

.:Benedek:. | 2012. június 13. |

A múlt héten elhunyt Ray Bradbury nemcsak a sci-fi irodalomra, hanem az egész 20. századi kultúrára hatással voltak. Halála sokakat megrendített, az amerikai elnöktől kezdve híres írókon keresztül sokan nyilvánosan fejezték ki részvétüket. Ezekből mutatunk párat és megosztunk néhány érdekességet is a Fahrenheit 451 és a Marsbéli krónikák írójáról.

Az amerikai elnök a Fehér Ház hivatalos oldalán fejezte ki gyászát és együttérzéséről biztosította az író családját és közeli barátait. Obama szerint a Bradbury-féle történetmesélés átformálta az amerikai kultúrát és kitágította a világot, az író pedig megtanulta, hogy a képzelőerő a dolgok jobb megértése és a változás eszköze is lehet. Az elnök továbbá biztos benne, hogy a Bradbury-regények még sok-sok generációt látnak majd el inspirációval.

Aznap, amikor Ray Bradbury meghalt, Neil Gaiman épp egy hangoskönyvet mondott fel, pontosabban azt az írását, amellyel a tavaly 90 éves Bradburyt köszöntötte. Gaiman Guardianban közölt írásában azt is elmondja, hogy nemrég egy barátjával beszélgetett, aki elmesélte, hogy 11-12 éves korában találkozott Bradburyvel, és megkérdezte tőle, hogy mi kell ahhoz, hogy valakiből író váljon. Bradbury a kölyköt az irodájába vitte, és fél napot eltöltött vele, fontos gondolatokat megosztva. Ilyen volt például, hogy az írás csak akkor működik, ha mindennap csinálja az ember, nem csak akkor, amikor kedve van hozzá. Az öreg azt is elmondta, az írás kőkemény munka, de a legjobb fajtából. Ezeket a tanácsokat többször is hangoztatta interjúiban Bradbury, és arra is sokszor figyelmeztetett, hogy megéri gyereknek maradni.

Gaiman azt is elmeséli, milyen volt első találkozása a híres pályatárssal. Bradbury 70 éves születésnapi ünnepségén történt az eset, amely egy hosszú barátság kezdetét is jelentette, a későbbiekben sokszor dedikáltak közösen és több ceremónián is Gaiman konferálta föl példaképét. Mert Bradbury példakép volt a számára, egy olyan író, aki másokkal ellentétben, egyaránt hatással volt rá gyerekként és felnőttként is. Sok híresség a Twitteren nyilvánította ki részvétét és emlékezett az íróra.

A Fahrenheit 451-ről

Bradbury a Fahrenheit 451 írásába a Marsbéli krónikák és A tetovált ember megjelenése után kezdett bele. A munkához nyugodt helyet keresett, ezért otthon nem is próbálkozott, hanem az UCLA campusán nézett körül. Ahogy betért az egyetem könyvtárába, írógépek kattogására lett figyelmes, és kiderült, hogy a pincében írógépkölcsönzés üzemelt, azaz 10 centért lehetett fél órán keresztül gépelni. Az író fogta magát, és egy nagy zsák fémpénzzel beköltözött a helyiségbe és dolgozni kezdett, és végül kilenc nappal és majd’ tíz dollárral később megszületett a Fahrenheit 451. A híres regény 1953-ban jelent meg, érdekesség, hogy pár hónappal később, három részletben az akkor induló Playboy is leközölte.
 

 


Bradbury és az HBO

Ray Bradburynek a nyolcvanas évek közepén saját műsora volt az HBO-n. A The Ray Bradbury Chronicles két szezont ért meg a csatornán 1985-ben, illetve 1986-ban, majd az USA Network sugárzott további négy szezont.
Mindegyik részben egy saját regényét vagy novelláját dolgozták fel, az egyes epizódok pedig mindig úgy kezdődtek, hogy az írót mutatták dolgozószobájában, ő pedig felidézte, hogyan készültek eredetileg az éppen adaptált munkák. (Ezen a linken megtalálhatjátok az epizódok rövid leírását és a sorozatban megfordult színészek listáját is, amelyben többek között szerepel Drew Barrymore, Jeff Goldblum, William Shatner vagy David Carradine neve is.)

Az ember, aki a könyvtárban tanult

Ray Bradbury sosem tanult felsőoktatási intézményben, de nem kellett félteni, megtalálta az útját a tanulásnak. Már hatévesen elvarázsolta a könyvtárak világa, általános iskolában csak tovább mélyült szenvedélye, Los Angeles-i középiskolásként pedig már teljes nyarakat töltött a könyvtárban, voltaképpen ebben a kulisszában fedezte fel önmagát. A rengeteg könyv között sokkal jobban érezte magát, mint az iskolában, hiszen itt lehet az embernek saját órarendje is, és nem kell másokat hallgatnia. Miután 1938-ban leéretségizett, rászokott, hogy három éjszakát hetente a könyvtárban tölt, és az így ment tíz éven keresztül, addig, amíg meg nem házasodott. Így esett, hogy végül a könyvtár iskolájában diplomázott, huszonhét évesen. (Erről és sok minden másról a Paris Review óriási interjújában mesélt az író.)

 

 

Egy dokumentumfilm 1963-ból

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!