Legalább húsz, eddig kiadatlan Anthony Burgess-írást tártak most a nyilvánosság elé a szerzőről elnevezett manchesteri kutatóközpontban a Burgess hagyatékát gondozó irodalomtudósok.
Novellák, egy el nem készült film forgatókönyve, színdarabok és több száz zenei alkotás négy évvel ezelőtt került az intézet tulajdonába Burgess özvegyének, Lianának a halála után.
A hagyatékban egy mintegy 50 ezer kötetből álló könyvtár, 20 ezer fotó, saját szerzeményű szimfóniák és versek találhatók. Valamint rengeteg tévének írt befejezetlen, vagy visszautasított forgatókönyv és filmes próbálkozás is, többek között egy Attiláról, a hun vezérről szóló szkript, egy Sigmund Freudról és egy Michelangeloról szóló filmforgatókönyv, és még egy Harry Houdiniról szóló színdarab is, ez utóbbin Burgess együtt dolgozott Orson Wellesszel.
Will Carr, az intézet helyettes vezetője elmondta, hogy időről időre felfedeznek dolgokat. “Rengeteg holmi van, még mindig nyitunk ki dobozokat. Burgess nagyszerű novellista volt, főleg a karrierje elején foglalkozott ezzel a műfajjal, aztán félbehagyta és nem foglalkozott vele. Ezek a szövegek nem is voltak eddig sehol olvashatók, pedig nagyon humoros, jó írásokról van szó, és szépen kirajzolódik belőlük, hogyan fejlődött Burgess írásmódja az évek során.”
A most előkerült írások között megtalálták az első teljesen befejezett zeneművét is, valamint a Gépnarancs eredeti, általa írt forgatókönyvét, amit Kubrick visszautasított és helyette ő maga írta meg a regényből a forgatókönyvet. És még nincs vége a különleges művek sorának, azt eddig is tudtuk, hogy Burgess lenyűgöző munkabírású szerző volt és kreativitásának semmi sem szabott határt, de azért a megjelent több mint harminc regény mellett lenyűgöző a lista.
A hatalmas munkakedvnek egyébként egy nem mindennapi történés volt a kiváltó oka: Burgessnél 1958-ban inoperábilis agytumort diagnosztizáltak és körülbelül egy évet adtak neki az orvosok. Burgess ekkor nem tört össze, hanem minden erejével a munkába vetette magát és hihetetlen gyorsasággal kerültek ki keze alól a szövegek, aztán pedig hál’istennek még harmincöt évig élt.
Az eddig felsorolt ismeretlen szövegek mellett van még egy általa komponált balett Shakespeare életéről, egy London történetét feldolgozó írás és egy Trockijról szóló musical is.Sőt, felbukkant még egy soha meg nem valósult Kubrick-film forgatókönyve is, amit Napoleonról csináltak volna együtt. A zeneművek közül az egyik felfedezett darab, a Manchester-nyitány hamarosan a nagyközönség számára is hallható lesz a BCC Filharmonikusok előadásában.
Andrew Biswell, az intézet igazgatója és Burgess életrajzírója elmondta, hogy nagyon sok történet meglehetősen mocskos és leginkább a természetfeletti jelenségekkel foglalkozik: rém- és kísértettörténetek és a földre látogató istenekről szóló sztorik sorjáznak a novellákban.
Természetesen ez a hatalmas korpusz nem állandó színvonalú, vannak kiemelkedő darabjai és vannak kevésbé sikerültek is. Burgess hibája, hogy sokszor elég önismétlő, nem egyszer korábban bevált patronokat süt el újra, ami különösen az esszéprózájára igaz. De azzal együtt nagyszerű humorú, sodró lendületű regényeket, kisprózát, tanulmányokat írt. Mindenesetre hihetetlen belegondolni, hogy a most felfedezett anyag mennyisége meghaladja az eddig ismert életművet.
A felfedezés egyébként éppen jókor jött, mert jövőre lesz a Gépnarancs megjelenésének ötvenedik évfordulója, így remélhetőleg újra ráirányul a figyelem az angol irodalom egyik legszórakoztatóbb zsenijének csodálatos életművére. A Burgess-intézet jövő nyárra meg is jelenteti egy gyűjteményes kötetben az eddig ismeretlen novellákat.