A posztapokaliptikus Afrikában is nehéz a kiválasztottak élete

.konyvesblog. | 2019. július 08. |

A Fekete Párduc filmadaptáció meglehetős sikere mindenhol ráirányította a figyelmet az afrofuturizmus jelenségre, így sokkal szélesebb közönség is megismerhette ezt a sajátosan egyedi esztétikai irányzatot. Jelentősebb képviselői azonban nem elsősorban a filmiparból kerülnek ki, hanem a kortárs spekulatív fikció területéről. Octavia E. Butler klasszikusa után most Nnedi Okorafor A halálmegvető című meghatározó regénye is elérhetővé vált magyar nyelven, így aki szeretne közelebbről is megismerkedni az afrofuturizmussal, vagy éppen csak belekóstolni a stílusirányzatba, bátran elkezdheti a barátkozást.  

Nnedi Okorafor: A halálmegvető

Fordította: Ballai Mária, Agave Könyvek, 2019, 453 oldal, 4980 HUF

 

Kezdjük máris egy fogalmi tisztázással. Mi is az afrofuturizmus? Nem pusztán az afrikai környezetben játszódó sci-fi vagy fantasy művek gyűjtőneve, bár egyszerű lenne csak ennyivel letudni az egészet. Egy olyan kulturális identitást meghatározó irányzat, amely Afrika, az afrikai diaszpóra túlélésével, jövőjével és futurisztikus technológiával ápolt kapcsolatával foglalkozik. Egyszerre tudomány- és történelemfilozófia, valamint művészeti, esztétikai irányzat, amelyben fontos szerep jut ugyan a tradicionálisan Afrikához köthető vizuális elemeknek, általánosságban mégis sokat foglalkozik társadalmi, kulturális kérdésekkel és problémákkal. 

A halálmegvető is jól megfeleltethető ezeknek a kritériumoknak. A könyv valahol Szudán területén mutatja be egy pusztító világégés utáni Afrika kegyetlen mindennapjait. A rengeteg áldozatot követelő okeke és nuru törzsek közötti háború során erőszakban fogan Onyesonwu. Neve jelentése „ki fél a haláltól?”, ez a tartalmi töltet pedig nem csupán a karakter tételmondata lesz, hanem szépen végighúzódik a különös narratív megoldásokat is tartogató történet egészén. Mivel a két törzs közötti erőszakos közösülés szülötte, egyik törzs sem ismeri el saját tagjaként, mindenhol és minden értelemben kitaszítottnak számít. 

„Ha valaki nem átlagos, az azt jelenti, hogy az átlagos embereket kell szolgálnia. És ha erre nem hajlandó, gyűlölni fogják… És az átlagos emberek gyakran akkor is gyűlölködnek, ha valaki csakugyan őket szolgálja.”

Édesanyja azonban sikeresen menedékre lel Jwahirban, ahol gyermek- és fiatalkorát tölti. A rengeteg megpróbáltatás mellett próbál a település rendes lakója lenni. Felveszi a helyi szokásokat, így tizenegy éves korában ő is átesik a lányokat érintő csonkításos szertartáson. Egy furcsa eset döbbenti rá, hogy varázserővel rendelkezik, ezért felkeresi a helyi varázslót, hogy fogadja tanítványává. Az öreg mester végül Onye állhatatosságán és erőszakosságán túl meglátja a benne lakozó felfoghatatlan erőt is, ami végül meggyőzi, hogy érdemes a tanításaira. Mert lehetséges, hogy pont Onyesonwu az, akit a Nagy Könyv próféciája megjövendölt, és ő lehet az a kiválasztott, aki véget vet a két törzs közötti háborúskodásnak. 

A könyv nyitánya már egyből meglehetősen letaglózó és megrendítő, így az érzékenyebb olvasók csak elővigyázatosság és felkészültség után vegyék kézbe, mert nem egy egyszerű felnövéstörténet részesei lesznek. A fegyverként használt, militarizált nemi erőszak hosszan taglalt leírásai nem csupán a hatásvadász sokkeffektus miatt kerülhettek be a regénybe. Sajnos nemcsak a cselekmény szerves képezik ezek a jelenetek, de ráirányítják a figyelmet arra is, hogy a világ egy másik részén mindez korántsem fantazmagória, hanem a kendőzetlen valóság része. A naturalista ábrázolásmód a mindennapos borzalmak tényszerű, szinte szenvtelen bemutatására szolgál akkor is, amikor a fiatal lányok érthetetlen, de a hagyományokhoz hű nemi megcsonkításáról van szó. Onyesonwunak pedig még csak nem is lenne kötelező átesni a szertartáson, de az ősi szokások és a progresszív gondolkodásmód közt feszülő éles ellentétek kiemelten fontos részei a könyvnek. 

„Milyen nagy mértékben korlátozza és kiveti magából a hagyomány azokat, akik nem átlagosak!”

A sztori egy klasszikus népmesei hagyományokra építő, a young adult irodalomra is jellemző felnövés- és megváltástörténet, annak szinte minden kötelező elemével. Adott egy jóslat, ami megváltoztathatja az addig ismert világ rendjét, és adott egy hős, aki egészen pontosan megfelel a próféciában felvázolt megváltó leírásának. Egy nagy varázsló segítségével kell felvérteznie magát azokkal a praktikákkal, amik segítik majd útján, amire természetesen egy szedett-vetett csapat is elkíséri, hogy próbatételek során keresztülérve beteljesítse sorsát és leszámoljon a kegyetlen gonosszal. A jól bejáratott, unalomig ismert formula mégis működőképes, az egzotikus, eredetmondákból is építkező, anakronizmusokkal és varázslattal teli világnak köszönhetően pedig sokáig kifejezetten érdekes is marad. 

„Amikor Ani kellőképp kipihente magát ahhoz, hogy megteremtse a napfényt, megfordult. Elborzadt attól, amit látott. Felegyenesedett; magas és kérlelhetetlenül dühös volt. Aztán benyúlt a csillagok közé, és lerántotta a napot a földre. Az okekék meghúzták magukat. Ani a napból ragadta ki a nurukat. Letette őket a földjére. A növények ezen a napon jöttek rá, hogy képesek virágba borulni. A fák megértették, hogy nagyobbra nőhetnek. És Ani átkot szórt az okekékre. „Rabszolgák” – mondta. Az új nap alatt romba dőlt az okekék legtöbb műve. Néhány még mindig fellelhető, ilyenek a számítógépek, a kütyük, az ég azon tárgyai, amelyek néha szólnak hozzánk. A nuruk a mai napig ujjal mutogatnak az okekékre, és rabszolgának nevezik őket, az okekéknek pedig fejet kell hajtaniuk a nuruk előtt. Ez a múlt.”

Onyesonwu erőteljes dühe szinte leugrik a papírról. A végletekig elszánt, dacos, céljaihoz állhatatosan ragaszkodó, hányattatott sorsú lány életében nemcsak a küldetése, hanem a társai is fontos szerepet töltenek be. Ám interakcióik, kapcsolatuk dinamikája sok esetben furcsának hathat: közel sem alkotnak ideális, összetartó kompániát. Ez a problémakör egyrészt a lázadó, lobbanékony, éretlen természetükből fakad, másfelől pedig abból, hogy a nemileg heterogén összetételű társaság életében, így a cselekményben is, központi szerep jut a leplezetlen szexualitásnak, azon belül is kiemelve annak női szemszögét, ami természetesen konfliktusok forrásává is válik. Nincsenek tipikus love story-k és túlromantizált kapcsolatok, de különös és realisztikus módon a szexista hangnem sem áll távol egyik féltől sem. 

Fontos, időszerű témákat boncolgat (habár a könyv eredetileg 2010-ben jelent meg), ezért minden fantasy-jellege mellett is inkább mutatja egy kollektív traumákat feldolgozó parabolisztikus regény képét, mintsem egy teljes értékű spekulatív irodalmi alkotásét. A karakterközpontú cselekményben a szereplők elég sokszor képesek jellemidegen (sőt, néha érthetetlen) módon viselkedni, a megjelenő világ háttere is megérne egy bővebb kifejtést, a varázslatok (zsuzsuk) működése sem mindig konzisztens, és egy ponton némileg meg is törik a cselekmény sodrása – igaz, akkor viszont a karakterek jellemfejlődésére koncentrál a picit hosszúra nyúlt epizód. 

A nigériai-amerikai, Nebula- és Hugo-díjas író (aki több Fekete Párduc képregény történetét is jegyzi) első, felnőtt közönségnek szánt nagyobb lélegzetvételű írása olyan hiánypótló megjelenés a magyar piacon, ami fontos témákat dolgoz fel egyedi szemszögből, leplezetlen brutalitással, ám sajnos sablonoktól és aránytévesztésektől sem mentes. De bármennyire is tűnjön fiataloknak szóló, belépő jellegű könyvnek, erősen kitolt ingerküszöb és türelem szükségeltetik hozzá a vérgőzösebb részletek miatt. A felvetett gondolatokon való szomorú elmerengés mégis megéri a befektetett energiát.

Szerző: Laki Péter 

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!