Minden idők leghíresebb Pókembere (+6 oldal a képregényből)

Rusznyák Csaba | 2012. október 24. |

jdw-b1.jpgAz utóbbi időben látványosan zajlik az élet Pókember körül. Tele vannak a hírek az Amazing Spider-Man megszűnésével, a helyette induló új sorozattal, és a nyáron bemutatott mozifilm folytatásának előkészítésével (már tudjuk, hogy Shailene Woodley alakítja majd Mary Jane-t, és keresik a színészt Harry Osborn szerepére is). És ez egyszer nekünk sem kell úgy éreznünk, hogy kimaradunk a zsongásból. Az októberi Börzére rögtön három Pókember-képregény jelent meg, kettő füzetes, egy pedig kötetes formátumban. Ez utóbbi az eredetileg 1985-1986-ban megjelent, négyrészes Jean DeWolff halála, minden idők egyik leghíresebb, legtöbbet emlegetett Pókember-története, több szempontból is hivatkozási alap a karakter immár fél évszázados karrierjében. Most jelent meg magyarul.

Az első három oldalon Jean Dewolff kaptány idézi fel rendőri karrierjét, azt, hogy miért lépett erre a pályára, miért fontos neki, és hogy mi motiválja. Az információt az ölünkbe öntő sematikus narráció színtiszta történetmesélési bravúrba fordul, amikor kiderül, hogy Dewolff kapitány haldoklik, utolsó pillanataiban szó szerint pereg az élete a szeme – és a miénk – előtt. Egy gyilkos agyonlőtte őt álmában, saját otthonában. Azonnal érezzük, hogy ez más, mint a jól megszokott, kedélyes, humoros Pókember-kaland. DeWolff kapitány az egyetlen rendőr, aki nemhogy megtűrte a körzetében a főszereplőt, de tisztelte, segítette őt – a falmászónak ezúttal személyes indítékai is vannak a tettes lekapcsolására. Őt Bűnölőnek hívják: egy maszkos, puskával ölő mániákus, aki főleg olyanokra vadászik, akik szerinte túl kesztyűs kézzel bánnak a bűnözőkkel. Amikor ámokfutásának áldozatul esik egy bíró, az ügybe belekeveredik Matt Murdock, azaz Fenegyerek is (itt kezdődik máig tartó barátsága Pókemberrel, és itt tudják meg egymás titkos identitását is).

A Jean DeWolff halála a tipikus Pókemberhez képest meglepően sötét, brutális és komoly – nagyon más nem is lehetne, mert túl azon, hogy egy szimpatikus és viszonylag stabil mellékszereplő halálával indul, az önbíráskodás témáját járja körbe (a szép, tiszta, realisztikus vonásokkal dolgozó Rick Buckler még Charles Bronsont is belerajzolta egy képkockába). Ami persze nem ritka a csupa önbíráskodással teli szuperhősképregényektől, de mégis kevés van köztük, ami didaktikusság nélkül, természetesnek ható belső konfliktusokkal tud mesélni róla, ráadásul úgy, hogy az egészet egy izgalmas, fordulatos, két lábbal a földön járó krimibe szövi bele.

És lehet, hogy a mára veterán Peter David, akinek ez volt az első nagy projektje, és ezzel vált híressé, az utolsó oldalon kicsit gyorsan csomagolja össze ezt a konfliktust, és köt rá szép masnit, de mindaz a dráma és vívódás, amin a főhős korábban átmegy, ettől még nem válik semmissé. Fenegyerek vitazáró szavai (a törvényt minden körülmények közt tisztelni kell) kevésbé égnek bele az olvasóba, mint az a pillanat, amelyben a főhős, a felelősség és becsületesség szobra, majdnem hagyja, hogy a feldühödött tömeg meglincseljen valakit, illetve amelyben a dühtől vakon, majdnem ő maga veri agyon ellenségét. És mindez a lelki folyamatok hiteles ábrázolásának köszönhetően működik: kevés sztoriban érezni ennyire a mítosz alapját, vagyis hogy a folyton viccelődő főszereplőt erős és lerázhatatlan bűntudat hajtja – állandóan. Többek közt ez teszi a Jean DeWolff halálát a ’80-as évek egyik legjobb Pókember-képregényévé.

jdw-02.jpg

jdw-03.jpg

jdw-04.jpgjdw-05.jpg

jdw-06.jpg

jdw-07.jpg

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Milanovich Domi: Arra kell figyelnem, hogy a nehéz érzésekben is önmagamat megtartva legyek jelen

Milyen út vezet a nemi identitás elfogadásához? Milanovich Domi a Margó Könyvek podcast legújabb vendége.

...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók