Kritika agave d:book ken_liu

A papírtigris találkozása a steampunkkal

aprobuba | 2018. május 29. |

A könyvfesztiválra jelent meg Ken Liu A papírsereglet és más történetek című novelláskötete, melyben a Magyarországon eddig ismeretlen, a nemzetközi sci-fi szcéna sztárjaként is aposztrofált, Nebula-, Hugo- és World Fantasy-díjas szerző tizenöt, különböző műfajú novellájában mesterien rétegezi egymásra a japán és kínai mitológiát és történelmet, a transzhumanizmust, a mágikus realizmust és a steampunkot. Összetett világokat teremt nagyon erős atmoszférával, melyek középpontjában az emberi érzések egyszerre megismételhetetlensége és univerzalitása áll.

Ken Liu: A papírsereglet és más történetek

Fordította: Ballai Mária, Beke Zsolt, Benkő Ferenc, Bosnyák Edit, Juhász Viktor, Molnár Berta Eleonóra, Rácz Péter, Török Krisztina, Agave, 2018, 390 oldal, 3780 HUF

 

A kínai származású Ken Liu tizenegy éves volt, amikor családjával együtt az Egyesült Államokba emigráltak. Liu a 2000-es évek elején kezdett publikálni, írásai a legnevesebb sci-fi és fantasy lapokban jelentek meg, mint az F&SF, Asimov's, Analog, Lightspeed, Clarkesworld, valamint rendszeres szereplője volt az év legjobb írásait összegyűjtő antológiáknak. A papírsereglet című novellája az első olyan mű, amely egyszerre nyerte el a Nebula-, Hugo- és World Fantasy-díjat is. Liu bár novellistaként kezdte, fantasy-trilógiájával is növelte hírnevét (2016-ban jelent meg a The Dandelion Dynasty első része, a Grace of Kings), de fordítóként is kiemelkedő, A Háromtest-probléma fordításááért Cixin Liuval együtt nyerték el a Hugo-díjat (ez a sci-fi Oscar-díj). Az immár magyarul is olvasható A papírsereglet és más történetek című novelláskötetet megjelenése után 2017-ben Locus-díjjal tüntették ki.

A gyűjtemény összesen 15 novellát tartalmaz, melyek műfajilag nagyon változatosak, mégis egy egységet képeznek: a sci-fi, a fantasy vagy az alternatív történelmi írás, valamint a mágikus realizmus csak a keret, a megteremtett világ, melyben minden egyszerre univerzálisan emberi és idegenséget áraszt. „Nem tulajdonítok nagy jelentőséget a fantasy és a science fiction megkülönböztetésének – vagy a ’zsáner’ és a ’mainstream’ elkülönítésének, ha már itt tartunk. Számomra minden fikció arról szól, hogy a metaforák logikáját – ami általánosságban az elbeszélések logikája – a valóságon túl ragadjuk meg, amely megfoghatatlanul véletlenszerű és esztelen” – írja erről a szerző a novelláskötet előszavában.

Ken Liu kettős identitásának, a kínai gyökereknek és amerikai életnek erős lenyomata van a novelláiban, és számos írásának központi témája a kultúrák találkozása, mely hol pusztító és bekebelező, hol építő összekapcsolódás, de mindig feszültségteli esemény. A találkozásnak – legyen bár a régi és új világok, valamint kelet és nyugat közötti –, mint a Jó vadászatot! című, az erős novellák közül is kiemelkedő alkotásban, minden esetben van egy személyes horizontja. A gőzgépekkel benépesített, a nyugati ember által leuralt vidékről eltűnik a varázslat, a fájdalmas folyamatot és a kényszerű alkalmazkodást egy hulicsing (rókadémon) és egy démonvadász fia történetén keresztül követhetjük.

Az ősi és az új egymásnak feszülése vagy összefolyása emberi kapcsolatokban teljesedik ki; visszatérő karakter a nyitott és naiv amerikai kislány, aki előítéletek nélkül lép be a kínai mitológia bűvkörébe. A kultúrák ütközése számos esetben régi és új civilizációk, világszemléletek találkozásakor történik meg akár az 1800-as évek amerikai aranyláza közepén (A világ ízei - A kínai háborúisten, Kuan Jü kalandjai Amerikában), vagy az űrben, a Föld elhagyása után (Hullámok, Mono no aware). Ebből fakadóan kulcsmotívum az állandó idegenség-érzet és az emlékezet, hogy az új, sok esetben gépek uralta világban hogyan őrizzük meg személyes emlékeinket (Szimulákrum), és hogyan működik a kollektív emlékezet, mi az emberiség azon magja, amely évszázadokat, évezredeket is túlél.

A papírsereglet című, címadó novella mágikus realista elemekkel operálva meséli el az anya és fia közötti kapcsolati dinamikát, kötődést és eltaszítást, melyet szintén meghatároz a kultúrák közötti szakadék. Az anya teremtette kínai világ, és a részeként életre kelő origami állatok a különleges gyermekkor során köteléket formáznak, de az identitásválsággal küzdő kamaszfiú számára ez már nem befogadható, a két személy közötti univerzum újbóli összekapcsolódásáig a tárgyak elveszítik varázserejüket. A szerző abban a pillanatban, hogy túlcsordulnának az érzelmektől, és szirupossá válnának a jelenetek, általában kegyetlenül lecsap, és még az elérzékenyülés előtt vágja arcon olvasóját.

Űropera, steampunk és mágikus realizmus keveredik Ken Liu novelláiban

A kínai származású Ken Liu a generációjának az egyik legeredetibb, legkülönlegesebb és legelgondolkodtatóbb novellistája. Az írásai rendre rámutatnak a varázslatosra a hétköznapi dolgokban. A papírsereglet és más történetek e kivételes tehetségű szerző legjobb műveit gyűjti össze az évtizedből.

A kötet másik csúcspontja az Állapotváltozás: az izgalmas alapötlet szerint az emberi lélek egy, a személyhez köthető tárgyban lakozik, és Liu ebben a novellájában mesterien formálja a feszültséget a végletekig fenntartani tudó történetté, melyben irodalmi kitekintést is kapunk többek között a T. S. Eliot lelkét magában tartó tárgyról is.
Ken Liu egyenletesen magas színvonalú novellagyűjteményében rendkívül sokféle univerzumot képes felvázolni és élettel megtölteni, megtalálni a tökéletes egyensúlyt a történelem és a fikció, a személyes és univerzális szintek, valamint a reális és a mágikus között.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Elszáll az agyad: tudományos, közgazdasági és filozófiai non-fictionok 2024 tavaszán

Hogyan látja az ember képzelőerejét Csányi Vilmos? Hogyan alakul át a világ, ha a politikai és hatalmi játszmák kiterjednek a világűrre? Miért kannibál a kapitalizmus? Hogyan dolgozik az idegsebész? És mit gondol az elidőzésről napjaink sztárfilozófusa, Byung-Chul Han?

...
Zöld

Mikor hasznos az AI az irodalomban, és miért nem cseréli le soha az embert?

A japán Rie Kudan megkapta hazája legjelentősebb irodalmi díját, majd elárulta, hogy a szöveg egy kis részét a ChatGPT nevű chatbottal generálta. Az eset nyomát áttekintjük, hogyan alakult az elmúlt két évben nagy nyelvi modellek és az irodalom viszonya, hogyan látják ezt az írók, valamint hogy mikor lehet hasznos eszköz az AI az írás során.

...
Zöld

Összekapaszkodva zuhanni – Így alakíthatod a klímagyászt felszabadulássá

Jem Bendell Mélyalkalmazkodás című, nagy port kavaró tanulmánya után új könyvében azt ígéri, hogy nemcsak segít szembenézni a klíma, és így a mai társadalom elkerülhetetlen összeomlásával, hanem a szorongás és a gyász megélése után segít új, szilárdabb alapokon újraépíteni az optimizmusunkat, életkedvünket.