A sulikezdőknek ajánlom a a humoros szövegeket és rajzokat tartalmazó Rém jó-sorozatot: egy több füzetből álló, olvasni tanító, fokozatosan felépített szériáról van szó, amely a beszédfejlesztésből indul ki. A képekről beszélgetve, a betűket, betűkapcsolatokat, szótagokat olvasva észrevétlen jártasságot szerezhet a kicsi az olvasásban. Ez a gyorsan szerzett sikerélmény biztosítja a tanulás folytatásához szükséges motivációt. Kezdő olvasóknak ideális lehet még – a nagy betűs, sok képes – Ismered Harisnyás Pippit? és a Pippi talál egy csunkot című könyvek, vagy a Lumpi-Lumpi-sorozat.
Felső tagozatosoknak izgalmas olvasmány lehet Zágoni Balázs A Gömb című disztópiája (amelyet tavaly az év ifjúsági könyvének választottak), és második része, az Odaát. A Gömbben a tökéletes körülmények között élő, de már születésük pillanatában is eladósodott Városi emberek és az annak falán kívül szabadon, de a napi megélhetésért küzdő kolóniák tagjainak küzdelme áll. A Város folyamatos kontroll alatt tartja a kolóniákat és szűkíti életterüket. A kalandos, fordulatos, jövőben játszódó történet dinamikus olvasmány, amely sok kérdést felvet a társadalommal, a kirekesztéssel, hatalommal, barátsággal, hűséggel kapcsolatban. Ugyanennek a korosztálynak ajánlanám még – az év gyerekkönyve díj shortlistjén szereplő – Pityke és Prém című regényt Majoros Nórától, a kistiniknek pedig Elisabetta Gnone Olga, a papírlány című könyvét, amely tavaly a fordítói kategóriában nyerte el a HUBBY-díját; a regény, amelyet Todero Anna fordított magyarra, az önelfogadás/önértékelés kérdést boncolgatja.
13-14 éves kor felett a kortárs szerzők által jegyzett ifjúsági novella válogatásainkat ajánlom múltról-jelenről-jövőről, illetve a súlyosabb témákat (öngyilkosság, fajgyűlölet, családon belüli erőszak, újrakezdés egy súlyos baleset után…) irodalmi formában boncolgató Tabu-sorozatot. Az érzelmi neveléshez és más nézőpontok megértéséhez fontosak lennének azok a könyvek, melyek nem didaktikusan, de jól érzékeltetik a „túloldal” nézőpontját.