Jamain Juliano-Villani: Hard Times
A klasszikus rajzfilm karaktereit egy amerikai festőnő értelmezi újra. A Brooklynban élő és alkotó Jamian Juliano-Villani mindössze 28 éves, de már voltak kiállításai Tokióban és Dél-Koreában is, képei pedig több ezer dollárért kelnek el New York galériáiban. Stílusára jellemző a rajzfilmszerű, színes ábrázolás, némi absztrakcióval megspékelve. A műveit elnézve láthatóan inspirálódik Chuck Jones és Walt Disney munkásságából, de ha alaposabban elmélyedünk alkotásaiban, egy magyar szemnek ismerős karakter is felbukkan.
Bizony, a Wavy Fox és a Hard Times című festményeihez Dargay Attila rajzfilmjéből, a Vukból merített ihletet. A filmet The Little Fox címmel az Egyesült Államokban is bemutatták, csak a főszereplő nevét Vic-re változtatták, mivel eredeti neve túlságosan összetéveszthető lett volna az angol fuck szóval. Henrik Irén, Dargay Attila özvegye csak jót nevetett az összegyűrt rókákon, pedig plágium vádjával akár pert is akaszthatna a hölgy nyakába, aki még engedélyt sem kért a Vuk karaktereinek felhasználásához. Véletlen egybeesésről ez esetben nyilvánvalóan nincs szó, hiszen a rajzfilm képkockái még egy óvodás számára is felismerhetőek.
Jamain Juliano-Villani: Wavy Foy
Juliano-Villani nemrég már megütötte a bokáját azzal, hogy gátlástalanul lemásolta egy művész munkáját. Scott Teplin nem is hagyta annyiban a dolgot, a festőnő reakciójából viszont úgy tűnik, meglehetősen szabadosan értelmezi a szerzői jogokat. „Mikor egy festmény, egy nyomat vagy egy szobor készül, szinte lehetetlen az, hogy közben ne járjanak a fejünkben más alkotások. Ha képekkel foglalkozunk, fontos észben tartani, hogy egy kép akkor létezik, ha használják, új kontextusba helyezik, terjesztik, újraértelmezik. Egy képnek számos élete lehet és különböző megnyilvánulásokban létezhet.” – magyarázkodott a botrány kapcsán egy Facebook kommentben.
A képek pedig számíthatnak arra, hogy Jamian Juliano-Villani új életet leheljen beléjük, még akkor is, ha erről az eredeti alkotó mit sem sejt.