Általános cikkek d:book U35 simon márton

U35: Simon Márton

-Vass- | 2014. április 11. |

Simon Márton: Polaroidok

Libri, 88 oldal, 2013, 1192 HUF

simon márton pár.jpg

Fotó: Valuska Gábor

Melyik könyv volt rád a legnagyobb hatással?

A szerzők abc sorrendje szerint: Bartis Attila A nyugalom; Esterházy Péter Termelési regény; Kemény István Hideg; Petri György Valahol megvan; Tolnai Ottó Balkáni babér. Ez öt. Az egynek jó, nem?

Kik azok a szerzők, akikhez nem sikerült közel kerülnöd?

Főleg a „nagy öregek”, mert szinte sosem volt egy legalább többnyire életképes tippem sem, hogy mi lehetne a második mondatom az után, hogy „nagyon tetszett a …”. Bár Petriről és Orbán Ottóról sajnos eleve lecsúsztam, a korom miatt. Régebben ez valahogy nagyon bántott is, komolyan hiányérzetet jelentett, ami most egy picit már elmúlt, ha nem is teljesen. Lélekben még nem mondtam le egészen arról, hogy egyszer igyak egy zárójelbármit Esterházyval vagy egy pálinkát Bodor Ádámmal, de pl. a fröccs Tandorival már az én fejemben is csak sci-fi.

Ha egyetlen sort/mondatot kellene kiemelned az eddigi munkáidból, mi lenne az?

Az eddigi munkáim (=szövegeim) közös jellemzője számomra, hogy relatíve hamar elégedetlen lettem velük, és változó mértékig ugyan, de elkezdtem őket „túlszárnyalandó próbálkozásoknak” tekinteni. Mondjuk, az első kötetemből a Sokáig fehér vagy a Szeretnék lenni, de nem című versek elég lassan véreztek el ilyen értelemben. Slamből talán a Hagyományos költő. De egyetlen sort egyszerűen nem tudok, még a Polaroidokból sem. Sőt onnan aztán végképp nem.

Ha egy képzőművésznek önálló tárlatot rendezhetnél, ki lenne az?

Morijama Daidó japán fotós, ez szintén sci-fi persze, de attól még ha választhatnék, egészen biztosan ő. Ő sajnos tökéletes. És mint a japán fotóművészet élő klasszikusa, nyilván nem szorulna rám, csak az egy másik kérdés.

Mi az a zene, ami írásra ösztönöz, mi az, ami kikapcsol?

Írásra szavak és mondatok ösztönöznek, ha leülök írni, a zene általában ugyanúgy zavar, mint bármilyen más „zaj”. Kikapcsolni meg – hát ez ugye attól függ, hogy mit értünk kikapcsolás alatt. Dj Krush Zen vagy Nujabes Modal Soul. Tyler, the Creator Goblin. Nem tudom, ilyenek.

Ki az az alkotó, akivel a legszívesebben működnél együtt

Ez újra csak a „kevésbé reális” lehetőségek közé tartozik úgymond, de a fent említett Tylertől volna mit tanulnom például, és erre nagyszerű lehetőség lenne egy közös meló. A földre leszállva viszont azt mondhatom, hogy az utóbbi időben szerencsére olyan emberekkel dolgozom együtt folyamatosan, akiket eléggé nagyra tartok, szóval ilyen szinten nincs hiányérzetem. Ami nem azt jelenti, hogy nem gondolkodom azon, milyen lenne egyszer a Balázs-trióval olvasni, vagy, hogy írnék valamit mondjuk Polgár Csabának, csak annyi, hogy a jelenlegi közegem rengeteg olyan emberrel van teli, akikhez a szereteten kívül az fűz, hogy próbálok hozzájuk felnőni (pl. az Amoeba trió, hogy csak egyet mondjak), tehát erre a kérdésre válasz kb. minden, amit csinálok. De hogy ne bújjak ki a válaszadás alól: Szilágyi Lenke, Pintér Béla, Snétberger Ferenc. Azt már le se írom, hogy ez azért újfent sci-fi.

Életed filmje egy... rosszul vágott, közepes klisékkel teli, kicsit zagyva, aránytévesztő alkotás. Azért aranyos, én legalábbis nem unom. A második részt már tutira maximum csak letölteném. Talán ha Bong Joon-ho csinálhatna belőle egy remake-et, akkor lenne remény, csak ugye félő, hogy nem fog. Azért így is 9 fölé pontoznám az IMDB-n, de nekem a Waterworld is tetszett.

A sport... Utálom a focit. Őszintén. Szívből. Sajnálom.

Három óra múlva... valószínűleg aludni fogok. Vagy pizzát enni, 200 forintosat, itt a házunktól nem messze. Szeretek hajnalban, egyedül pizzát enni.

A nők... Köszönöm.

Tragédia vagy komédia? „Sírni ér, szomorkodni nincs idő.” (Tolvaj Zoltán)

Kávé vagy tea?

Erre most vagy frappáns tudnék lenni, vagy unalmas, mindkettőtől tartózkodnék.

Gyros vagy pizza?

Az ember ne tagadja meg a régi szeretőit, viszont épp eléggé elegem van ezekből, úgyhogy ha lehet, inkább indiai. Egy Chicken Balti a newporti Royal Oakból most jól esne.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!