Mára a nagy könyvkiadók számára is egyértelművé vált, hogy a szerzői, független kiadású könyvek térnyerése megállíthatatlan. Az eKönyv Magyarország gondozásában elindult enkiadom.hu oldal a hazai self-publishing piac új, fontos szereplője lesz.
Az enkiadom.hu oldalt a hazai e-könyv piac két meghatározó szereplője, az eKönyv Magyarország és a Publio Kiadó hozta létre partnerségben. Az eKönyv Magyarország a legnagyobb hazai e-könyv terjesztő olyan anyacégekkel a háta mögött, mint a Líra Könyv Zrt. és a Libri-Shopline Nyrt, míg a Publio a legtapasztaltabb, legnagyobb szakértelemmel rendelkező hazai self-publishing kiadó.
Az együttműködés annak a felismerése, hogy a self-publishing ma már itthon is megkerülhetetlen, dinamikusan fejlődő része a könyvpiacnak. Elég csak E. L. James bestsellerére, A szürke ötven árnyalatára gondolnunk, amely szerzői kiadásban kezdte pályafutását, vagy éppen Andy Weir nemrég megfilmesített, A marsi című regényére. Itthon is vannak már elismert self-publishing írók, Oravecz Nóra első könyve, a Tejszínhab nélkül pl. a Publio gondozásában vált ismertté.
Az enkiadom.hu segít a szerzőknek abban, hogy könyvük eljusson az e-könyv áruházakba valamint a Líra és Libri könyvesboltjaiba. „Folyamatosan futnak be hozzánk olyan, szerzői kiadással kapcsolatos igények és megkeresések, amik teljesítésére eddig sem kapacitásunk, sem kiépített rendszerünk nem volt” – mondta el Csordás Attila, az eKönyv Magyarország ügyvezetője. Az együttműködés mögötti koncepció az, hogy a szerzők minél többet profitálhassanak saját műveikből, ehhez az eKönyv értékesítési és megjelenési felületekkel, a Publio pedig szakértelemmel, technológiával járul hozzá. „Azt láttuk, hogy relatíve sok piaci szereplő foglalkozik már most self-publishinggel, de a Publioval közösen olyan hozzáadott értéket és – nem utolsó sorban – árakat tudunk biztosítani, melyek máshol nem elérhetőek. Nálunk biztosan nem fog 5-6000 Ft-ba kerülni egy 2-300 oldalas regény. Azon dolgozunk, hogy amit kiadunk, el is jusson a közönséghez” – emelte ki Csordás.
Bár Magyarországon is sokan próbálkoznak írással, a szerzők nem rendelkeznek megfelelő háttérrel ahhoz, hogy kiadják saját könyvüket. Ez nem feltétlenül anyagiakat jelent, hanem a kiadáshoz szükséges ismeretek hiányát - pedig a self-publishing nem jelenthet alacsonyabb minőséget. A kiadók alapvető érdeke, hogy újabb tehetségeket neveljenek, gondozzanak, hiszen ők adott esetben megjelenhetnek az anyacégek kiadóinál is, tehát a self-publishing egyfajta ugródeszka a szerzőnek és lehetőség a kiadóknak, hogy friss, új, izgalmas tehetségeket fedezzenek fel. A Publio Kiadó e-könyv forgalmából egyértelműen látszik, hogy az olvasók nemcsak a hagyományos kiadású könyveket falják, hanem egyre többen keresik a szerzői kiadásokat is, tehát van kereskedelmi potenciál a kezdeményezésben.
A self-publishing szerzőket ugyanazok a kiadói csoportok képviselik, mint a hagyományos írókat. Az eKönyv Magyarország anyacégei, a Líra Könyv Zrt. és a Libri-Shopline Nyrt. már olyan kiadókkal bizonyította terjesztési potenciálját és együttműködési képességét, mint a Magvető, Corvina, Libri vagy a Park. Az enkiadom.hu égisze alatt megjelenő e-könyvek a nagy nemzetközi csatornák mellett (Apple iStore, Google Play, Amazon, Barnes and Nobles) a legfontosabb magyar áruházakba is bekerülnek, a papírkönyvek pedig a bookline.hu, libri.hu és a lira.hu oldalon is megvásárolhatóak, ahová hagyományos úton nagyon körülményes bekerülni.
(x)