Simone de Beauvoir a huszadik század második felének egyik legnagyobb francia gondolkodója, a "feminizmus anyja" jövő héten ünnepelné századik születésnapját. A centenárium alkalmából újra a közfigyelem középpontjába kerül a feminizmus jelentős ideológusa. Ám Beauvoir kicsapongó szexuális életéről kiderülő egyre több részlet beárnyékolhatja az ünneplést.
Kellemetlen részletek
A jövő héten megkezdődő születésnapi megemlékezések alkalmából néhány tudós aggodalmát fejezte ki, hogy a megnövekedett sajtófigyelem csupán Beauvoir szexuális botrányaira fog korlátozódni.
Angelique Chrisafis cikkében kifejti, hogy Simone de Beauvoir a szexuális forradalom élharcosához hűen folyamatosan sokkolta a párizsi közvéleményt különböző háromszemélyes és biszexuális kalandjaival.
Sorbonne-i tanulmányai alatt, 1929-ben ismerkedett meg Sartre-tal, az egzisztencialista filozófussal, és szerelmüket máig a modern irodalom egyik legnagyobb love story-jaként ismeri a közvélemény.
Az egzisztencializmus Ginger és Fredje
Ám a sajtó által csak az egzisztencializmus Ginger és Fredjének nevezett pár kapcsolata korántsem volt felhőtlen: noha több évtizeden át, egészen Sartre haláláig együtt éltek, sosem házasodtak össze. Kapcsolatukra tökéletesen illett a nyílt házasság kifejezés, hiszen megegyeztek: addig lesznek együtt, ameddig mindketten megadják a másiknak a szabadságot, hogy másnak is el lehessenek szexuálisan és érzelmileg kötelezve. Mindaddig nem élhetett ellenvetéssel egyik fél sem, amíg mindenről beszámolnak a másiknak.
A sokszor közös alkalmi partnerek listáján több neves értelmiségi is megtalálható, csakúgy mint több Beauvoir által tanított fiatal diáklány. Egyikük, Bianca Lamblin később egy fájdalmas visszaemlékezésben (A Disgraceful Affair - Szégyenteljes Kapcsolat) elmondja, mennyire megalázó módon bánt vele Sartre azelőtt hogy először elcsábította volna: Sartre azt mondta: "A hotel szobalánya igencsak meg lesz lepve, hiszen tegnap már egyszer elvettem egy lány szüzességét ebben a szobában."
A 100 éves születésnap alkalmából több mint egy tucat könyvet készülnek megjelentetni, tévéfilmek és díszdobozos DVD-k kerülnek piacra. Még egy a Szajna fölött átívelő gyaloghidat is el fognak nevezni Beauvoirról. A legtöbb francia lap különszámokban és hosszú cikkekben méltatja Beauvoirt: és egyben radikálisabban közelítenek hozzá, mint eddig bármikor: a Le Nouvel Observateur hetilap címlapján meztelen képet közöl Beauvoirról és a L'express feltette a nagy kérdést: kész-e Franciaország, arra hogy megkérdőjelezze Simone de Beauvoir ikon jellegét?
Simone volt a radikálisabb
Beauvoir egyik életrajzírója Danièle Sallenave szerint fontos, hogy műveivel együtt értelmezzük és ismerjük meg Bouevoirt, nem pedig csak a különböző szexuális kalandjai alapján - legyenek azok bármennyire fontosak.
Sallenave is osztja az a véleményt, hogy Sartre szexuálisan hideg, macsó, autoriter és féltékeny személyiség volt, és Beauvoirban is fellelhetők az autoritás jegyei, emellett Simone vállaltan libertinista volt. Sallenave szerint a lényeg, hogy Beauvoir végre kikerüljön Sartre árnyékából. Hiszen Sartre klasszikus burzsoá férjként könnyedén elfogadta volna, hogy csak neki legyenek kalandjai Simone tudta nélkül, ám Beauvoir forradalmi akart lenni mindenben: a köz- és magánéletében egyaránt. Nem illett bele a klasszikus feleség skatulyájába: ő ennél sokkal radikálisabb volt.
Forrás: litera