"Értelmetlen szavakat kiabálni a sziklaszirtről"

Jászberényi | 2007. május 31. |
A

(Győrffy Ákos: Nem mozdul, Magvető 2007)

Magyarországon ma divatosnak számít úton-útfélen a fogalmi lírára hivatkozni. Ha nem tudunk valakivel mit kezdeni, az első toposz, amit sikeresen előrángatunk az, hogy a szerző „fogalmi lírát” művel. Ezzel a védelmi mechanizmussal bárkit fel lehet menteni, hiszen, ha egy Romana doktoros lányregényt telepakolunk Kant vagy Heidegger idézetekkel már bátran lobogtathatjuk, mint fogalmi költeményeket, s ha bárki kritizálni merné, simán a pofájába lehet dörgölni, hogy egyszerűen túl ostoba ahhoz, hogy értse művészetünket. Tévedés ne essék, a fogalmi líra létező dolog, egyszerűen csak nagyon kevesen művelik jó színvonalon. A legtöbb esetben olyan érzéssel közeledhetünk a líra ezen típusához, mint az egyszeri zenész, aki valami irtóztató klimpírozást hall, melyet mindenki megtapsol. A zenész ekkor elgondolkozik, hogy nyilván benne van a hiba. Ma már nem divat szóvá tenni, hogy a király esetleg meztelen.

Győrffy Ákos azonban messze távol áll a fent vázolt nagy átlagtól. Végig az az érzés uralkodott rajtam, miközben verskötetét olvastam, hogy ő az a szerző, aki tulajdonképpen egész életében egyetlen verset ír, pontosabban: egyetlen morális alapproblémát jár körül. Nem szeretek szuperlatívuszokban beszélni új kötetekről, de Győrffy legújabb verseskönyve olyan sűrű lett, hogy na. Nem fogják sokan olvasni, mert tényleg komoly filozófiai előtanulmányok szükségesek az értelmezéséhez, aki azonban veszi a fáradságot, az a poszt-egzisztencialista problematikának olyan komoly egyéni mélységeit fedezheti fel, hogy mindene beleremeg.

Győrffy költészete statikus költészet, ezt értsük szó szerint, nincs történés a lírában, a szerző nem cselekszik, illetve a költemények nem a történés, sokkal inkább a költői identitás kérdésköre (pl. írhatok-e verset) illetve az egyéni létezés (van-e jogalapom jelen lenni, és ez számít-e bármit is) köré szerveződnek. A szerző folyamatosan reflektál arra a kérdéskörre is, hogy a költő által történésként értékelt dolgok (pl.: Szedtük fel a fűből a diót) valóban vonatkozhatnak-e abszolút történésekre. Terítéken van maga a költészet is, Győrrfy összehozza az egyik legfrappánsabb ars poeticát, melyet a kortárs irodalomban olvashatunk.(Értelmetlen szavakat kiabálni/ a sziklaszirtről a túlparti/ hegyeknek, olyan szavakat,/ melyeknek csak ezen a helyen,/ erről a helyről kiabálva / van értelmük.) Izgalmas munka ez, pláne annak, aki a XX. századi polgári filozófiákból készítette diplomamunkáját.

Mielőtt bucira dagadna a kedves olvasó feje gyorsan abba is hagyom a filozófiai alapproblémák fejtegetését és rátérek a kötet gyengébb részeire. Mint már említettem, ezek a szövegek tényleg csak felkészült irodalmároknak fognak örömet okozni, mivel a versek mind ugyanazon az alaphangon szólalnak meg s tulajdonképpen nem tudnak elvezetni semmilyen katarzishoz. Úgy is fogalmazhatnánk, Győrffy legújabb verseskötetében összeállítja a szorongás enciklopédiáját, messze túl már haragon vagy bármilyen változtatási lehetőségen. Nincs remény arra, hogy valami majd csak beindul, valami történni fog, ha van is erre potenciál, az nyilván máshol van a szerző szerint, nem az elbeszélőnél.  (mintha valaki /bennem sokkal jobban /tudna mindent, mintha / mindent tudna ez a valaki,/ a mégiscsak én)

Kifinomult, szórakoztató líra ez, ha megtaláljuk hozzá a kulcsot, erre azonban földi halandóként nagyon kicsi az esélyünk, egyszerűen nagyon kis számú lesz az olvasótábor, Győrffyt azonban reméljük ez nem kedvetleníti el. Bár a kötetből az derül ki, hogy korántsem biztos bárminek is a legitimitásában, mégis üdítő színfoltként gondolok munkásságára, mert Győrffy ezzel a könnyvel tényleg alaposan megírta a metafizikai szorongást, mint témakört. Egyetlen kérdés motoszkál csak bennem: el tud-e mozdulni ebből a mélységből a lírai alany, a költő következő munkáiban. Reméljük. Mindannyiunk érdekében.

Jászberényi Sándor

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

MARGÓ
...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók