Kétszáz évvel a Trónok harca előtt is a sárkányok és az erőszak határozta meg Westerost

Kétszáz évvel a Trónok harca előtt is a sárkányok és az erőszak határozta meg Westerost

Mindenki megnyugodhat: sárkány, erőszak, szex, vér és utódlási harc vezeti fel a Trónok harca előzménysorozatát, a Sárkányok házát (előzetes). Óvatos megfigyelések következnek arról, hogyan folytatható egy mindent meghatározó világsiker, amelynek leginkább a nézői elvárásokat kell legyőznie. Spoilermentes kritika.

Képek: HBO

vl | 2022. augusztus 23. |

Van egy író, aki évek óta nem fejezi be legnépszerűbb regényfolyamát, A tűz és jég dalát. Néha jönnek arról hírek, hogy most haladt valamennyit, de George R. R. Martin az a karakter, akit nem a pénz, hanem a tökéletesség motivál. A pénzt ugyanis nemcsak a könyveladásaiból, hanem a tévésorozatokból is több életre megkereste, viszont szerencsétlenségére saját történetét előbb befejezték a tévében, mint ahogy ő megírta volna. A Trónok harca nehéz adaptációból lehetetlen feladattá vált, hiszen egy idő után nem volt mit adaptálni, és hiába dolgozott George R. R. Martin is az utolsó évadokon, nem volt meg az a távolsága a történethez, ami egy adaptációnál szükséges, vagyis más, szövegen kívüli szempontok is befolyásolták (Stemler Miklóssal, a regényfolyam szerkesztőjével és fordítójával interjúztunk korábban).

-

A Trónok harca brutális siker volt még úgy is, hogy a végét rendesen összecsapták az alkotók. A fantasyért nem különösebben lelkesedő nézőként is bírtam a sorozatot, mert:

- a történetvezetésében felvállal különböző nézőpontokat, amelyeket egyébként bármikor meg is tud szüntetni egy teljesen váratlan gyilkossággal,

- karakterei összetettek, változnak, kitaláltak és felépítettek,

- a dramaturgiát meghatározó konfliktusok nem mesterkéltek, ahogy a konfliktusok lezárásai sem,

- az HBO olyan világteremtést tett lehetővé, ami az adaptációk jelentős részénél, kifejezetten az ehhez hasonló fantasyknél vagy középkori lovagi témáknál ritka, sőt a siker valahol itt keresendő, hogy erősen építhetett a középkori lovagi világra ahhoz, hogy onnan már csak egy lépés legyen, hogy fantasyvé váljon.

Tíz éve tudtuk meg, hogy közeleg a Tél
Tíz éve tudtuk meg, hogy közeleg a Tél

Tíz éve indult világhódító útjára a Trónok harca, így az évforduló alkalmából számba vettük, mi mindent ért el a sorozat, és miben maradt a rajongói adósa.

Tovább olvasok

A Trónok harca évadról-évadra vált a központi nőalakok történetévé, az ő szimbolikus megküzdésük a családjaikban, a női szerepmintákkal vagy önmagukkal mind szükségesek voltak ahhoz, hogy a Trónok harca érvényes legyen a mai világban. A Sárkányok háza első része, ami közel 200 évvel korábban játszódik, még nem itt tart: minden lehetséges helyzetben megértetik velünk, hogy 

ez a világ rohadtul nem a nőké, de sejteti, hogy ebben a sorozatban kell elkezdeniük a saját lehetőségeiket felmérni és lépéseket tenni, hogy legyenek valakik.

A nyolcadik évadnak úgy lett vége, hogy igazán senki nem volt elégedett. Hiába jött a rengeteg Emmy-díj, az óriási nézettségek, a különböző közösségimédia-felületeket ellepő bejegyzések és mémek. Az óriási siker és Martin rengeteg feldolgozatlan szövege könnyen kiadta a megoldást, hogy valamilyen formában folytatni kell. Az már a Trónok harcánál is túlzás volt, hogy lehagyják a sorozatkészítők Martint, így korábbi szövegekhez tértek vissza. A Sárkányok háza a Trónok harca ikonikus hősének, Daenerys Targaryen családtörténetéhez nyúlt vissza.

A Trónok harcát olvassuk vagy nézzük?
Tovább olvasok

És azért pont ide, mert egy nyugodtabbnak ábrázolt világ végéhez érünk. Tíz sárkánnyal a parkolóban lehet békét és nyugalmat biztosítani Westeroson, ha erős, józan vezetés van, de a sárkányflotta mindenre veszélyes lehet, ha egy erőszakos, ösztönvezérelt királyaspiráns tűnik fel. I. Viserys király (Paddy Considine) kicsit tétova, hagyományokra építő uralkodónak tűnik, aki se hibridrezsimet, se autokráciát nem akar bevezetni, viszont amikor az örökösödési kérdés felmerül, akkor két személy között választhat: a kétezer fős városi fegyverest vezető, indulatkezelési problémákkal küzdő, hataloméhes testvére, Daemon, és a Daenerysre nagyon sok szempontból hasonlító lánya, Rhaenyra között, akivel a legkomolyabb probléma nem a kora, hanem a neme, hiszen a Vastrónon nő még nem ült. 

-

A Trónok harca történetvezetésében Daenerys több szempontból is nagyon fontos volt: egy partvonalon kívülre szorult szőke hajú lányból az évadok folyamán vezető érett, aki előbb megismerte a kiszolgáltatottságot, majd a saját történetét, és azáltal, hogy kontrollálja a sárkányokat, mindenre képes. Ölni, pusztítani és alkukat kötni is tud. Az ő felnövés- és felemelkedéstörténete ráadásul olyan transzgenerációs problémákra hívta fel a figyelmet, hogy mi történt a régen uralkodó Targaryenekkel. 

Ha már spin-off, akkor a sok izgalmas családtörténetből nyilván azt a legcélszerűbb elővenni, amivel kipipálhatjuk a sárkányokat és a hatalom közelébe kerülő fiatal szőke nőt.

Nem csak a fan service fontos, de a tájékozódásban segít, ha ismerős dolgokat kapunk: otthonos világokat és tereket, tűzokádó sárkányt, a hatalom körüli feszültségeket és a Mundruczó Kornél Pieces of a Womanjéhez felérő jelenetet is. 

A Sárkányok háza első epizódja nemcsak mindkettőt hozza, de szinte kínosan ügyel arra, hogy a néző ugyanabba az ismerős, már jól belakott világba kerüljön, amit a Trónok harcában megismert. Itt még sokat süt a nap, nem jönnek a Mások, látszólag normális a világ, vagyis azt az időszakot ismerhetjük meg, amikor kábé minden rendben van még Westeroson. Lehet, hogy biztonságos lépésnek tűnik ugyanabba a világba helyezni a történetet, de hát ez a lényege a spin-offnak, hogy a folytonosságot érzékeljük. Ha ebben a világban megragadunk egy-két rész után, akkor az alkotók is könnyebben felrúghatják az elvárásokat. 

Az előzményfilmeknek, így a Sárkányok házának is a legnagyobb kihívást nem az jelenti, hogy képesek-e George R. R. Martin vezetésével jó sorozatot gyártani az HBO-nál, hanem az, hogy képesek-e felnőni a rendkívüli elvárásokhoz, sőt meg tudják-e közelíteni az eredeti sorozatot. Egy eredeti alkotás után másodikat csinálni mindig sokkal nehezebb, mert amíg az első meglepetésként érkezve ragadja el a nézőt, a másodikban már a meglepetésfaktorral nehéz dologzni, és az látszik, hogy az HBO-nál pénzügyi és márkaépítési szempontból is roppant fontos volt, hogy hogy a popkultúrát meghatározó Trónok harca után lehessen továbblépni (volt olyan tervük, amiből már forgattak, mégis elkaszálták, mert nem volt elég jó). 

-

A spin-off lényege, hogy nem akar új világot teremteni, és általában ez is okozza a vesztét. Viszont attól válik valami önálló alkotássá, ha saját világot teremt. A kettő közötti feszültség fontos, és ha az alkotók dolgoznak vele, akkor olyan csodálatos előzménysorozat is megszülethet, mint a Better Call Saul. A Breaking Badben a középiskolai kémiatanárból, a tüdőrákos Walter White-ból faragják meg az alteregót, Heinsenberget, aki meth-et készít, sőt bizniszel vele. A sorozatban találkozik a Saul Goodman nevű ügyvéddel, aki később saját, hatévados sorozatot kapott Better Call Saul címen, ami nemcsak önállóan megáll, de felnő az eredeti sorozathoz. A Trónok harca és a Sárkányok háza közötti viszonyt egy rész alapján még korai lenne megállapítani, de olyan erős karaktereket dobtak be a legelején, mint a tök erőszakos és hatalomvágyó Daemon Targaryan, akiből Matt Smith olyan karaktert varázsolt, hogy nagyon remélem, nem hal meg a következő részben. 

A forgatókönyvet Ryan Condal és Martin jegyzik, de mintha nem is forgatókönyvet, hanem élettörténeteket írnának, amelyekbe ezen a ponton kapcsolódhatunk be.

És az élettörténetek ilyen zárt és hataloméhes közegben bizony rendszeresen ütköznek.

A Sárkányok háza első részében felcsendül az ismerős főcímzene, érkeznek a gyors és erőszakos snittek, amelyek közül a lovagi torna és a szülésjelenet kiemelkedik. Martin világában a szereplők soha nem a teljes történetükkel és fegyverzetükben állnak elénk, így senki ne számítson arra, hogy mindenkiről minden lényeges dolgot megtud az első részben, de már kellő információt kapunk arról, milyen irányba indulhat el a sztori. Amíg a Trónok harca különböző családok harcairól szólt, addig a Sárkányok háza kizárólag a Targaryenekre koncentrál, és azt hiszem, hogy ez elég jó hír.

Kapcsolódó cikkek
...
Szórakozás

Vérfagyasztó előzetest kapott az új Trónok harca-sorozat

Augusztusban érkezik a Sárkányok háza, az előzetes alapján sok vérre és feszültségre számíthatunk. 

...
Hírek

Nem pont úgy alakult a Trónok harca vége, ahogy Martin elképzelte

Szinte példa nélküli, hogy az elégedetlen rajongók petíciót indítsanak egy sorozatévad újraforgatásáért, két éve viszont pont ez történt a Trónok harcával, most pedig kiderült, hogy az író, George R. R. Martin sem volt elragadtatva a befejezéstől.

...
Hírek

A tízéves Trónok harcát ünnepli áprilisban az HBO

Idén áprilisban lesz tíz éve, hogy bemutatták a Trónok harca első évadát. Az HBO az egész hónapot a sorozat ünneplésére szánja, exkluzív tartalmakkal is készülnek.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!

Olvass!
...
Beleolvasó

Az Emberszemlélet humanista filozófiába öltöztetett kézikönyv a fenntarthatóságról

Gazsi Zoltán első könyve életrajzba bújtatott vállalati-impresszionista tankönyv cégvezetésről, fenntarthatóságról, a hétköznapok vidámságáról és a nehéz élethelyzetek túléléséről. Olvass bele!

...
Beleolvasó

A PTSD-s detektív egy megfojtott nő ügyét próbálja felderíteni ebben a mágikus krimiben

Kocsis Gergely A varjúszellem című regényében közélet és történelem, krimi és horror szálai fonódnak lidérces, felkavaró történetté, melynek legfőbb kérdése, hogy a holtak mentik meg az élőket, vagy fordítva. Olvass bele!

...
Beleolvasó

A Kovács ikrek regényében az élők gürcölnek, a holtak mulatnak – Olvass bele!

Tovább vinni az évtizedek óta épített családi gazdaságot, vagy meglépni előle? Többek közt erről szól a Kovács ikrek különleges humorú, mágikus realista családregénye. Olvass bele a Lesz majd minden című könyvbe!

Gyerekirodalom
...
Gyerekirodalom

Tarolt az apa a TikTokon, aki telefon helyett könyvet adott a gyereke kezébe

A pár másodperces videó egy elmerülten olvasó fiúról rövid idő alatt a TikTok kedvencévé vált.

...
Gyerekirodalom

Hogyan lehet elmagyarázni egy gyereknek, hogy mi a háború?

Az ukrán házaspár, Romana Romanisin és Andrij Lesziv képeskönyve érzékenyen, de bátran mesél nehéz, mégis fontos témáról gyerekeknek, arról, hogy mit jelent, ha valahol háború van.

...
Gyerekirodalom

Mi lesz, ha kevered Tolkient a magyar népmesékkel?

A Tolkien-féle fantasy és a népmesék hangulata keveredik Magyar Katalin különleges könyvében, a Jeripuszban, melyben a gonosz legyőzése a cél.

A hét könyve
Kritika
A Kovács ikrek fergeteges családregénye sokkal többről szól, mint beszűkült parasztokról
...
Nagy

Mivel pörgeti fel egy mentalista Camilla Läckberg új szektás krimijét?

A pszichológiát és a sötét rejtélyt kiválóan ötvöző krimi, A doboz után a héten került a boltokba A szekta, Läckberg és Fexeus közös regénytrilógiájának második része. Ez alkalomból beszélgettünk a szerzőpárossal.