„Az élő író is író, nemcsak akkor lehet tanítani, amikor már meghalt"

.konyvesblog. | 2013. december 13. |


Tananyaggá váltak a kortárs írók, az Aegon művészeti díjas szerzők műveiről irodalmi tancsomagok készültek a középiskolai magyartanárok számára. A kortárs óravázlatok apropóján egy asztalhoz ültettük az egyik készítőt, az egyik érintett írót és a támogatót. A beszélgetőtársaság tagjai: Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke (interjú az Indexen), Barnás Ferenc, 2013 Aegon művészeti díjas írója, akinek Másik halál című műve tananyag lett, valamint Drevenka Edit, az Aegon Magyarország PR-igazgatója. Vannak-e ma is írók? Folytatjuk sorozatunkat.

Az Aegon Művészeti Díj évente a legkiemelkedőbb hazai irodalmi teljesítményt díjazza  miért fontos, hogy ezek a művek bekerüljenek a középiskolai oktatásba?

A.L.: A magyartanítás a tananyag bűvöletében, a teljesség igézetében él, ami hamis, hiszen nem lehet a teljes műveltséganyagot közvetíteni, ráadásul a kronológia a szinte kizárólagos rendezőelv. A mai Nemzeti Alaptanterv és a kerettantervek másik vitatható vonása, hogy szerintük – kicsit túlélezve – élő író nem író, aki meghalt, azt lehet tanítani. Nem biztos, hogy egy 14 éves gyereket a Szigeti veszedelemmel és az Isteni színjátékkal lehet olvasóvá tenni, bármennyire remekművek ezek.

D.E: Az Aegon Művészeti Díj a tehetségek támogatása mellett kitűzött egy másik fontos célt is, ez az olvasás-népszerűsítés. Ezért kezdtünk közösen gondolkodni a Magyartanárok Egyesületével azon, hogyan lehetne az értékes irodalmat fiatalokhoz is eljuttatni. Kézenfekvő volt, hogy a nyolc Aegon-díjas szerző szerepeljen ebben a tancsomagban, melyet tanítási segédeszközként használhatnak a tanárok.

Kapcsolódó anyagok:

Múzeumi teremőré az év irodalmi díja

Egy darabokra hullott elme örök ragyogása

Rögzíteni a rögzíthetetlent

Vannak-e ma is írók?

Egy magyarszakos az egyetemen keveset tanul élő szerzőkről. A művek nincsenek a tankönyvekben, nem csoda, ha a pedagógus bátortalanul választ kortárs írók művei közül.

A.L.: Ha egy író Nobel-díjat kap, könnyebben jut el az iskolába, mintha nem. Az Aegon Művészeti Díj a legtekintélyesebb kortárs irodalmi elismerés, így nagyon fontos támpont a bőség zavarában elvesző magyartanárok számára.

4907650_867fe5746e7fdfbc033661c7bae17ae5_wm.jpgArató László (Fotó: Tóth P. Flóra/Index.hu)

Szakács Emília a Másik halál óravázlat-szerkesztője azt írta: „Ajánlom minden kollégának, akinek nincs hiányérzete, tanári bűntudata, titkos szorongása, ha elmarad a morális szentencia, a címkézhető tanítás az irodalmi szövegeket földolgozó tanórák végén".

A.L: A kortárs irodalomnál nem biztos, hogy a tanár tudja a tutit, itt – szemben a fizikával vagy a biológiával – a gyerek is mondhat eredetit, olyat, ami igazi felfedezés. Előfordulhat, hogy olyan értelmezés jut az eszébe, amilyen előtte a szakirodalomban nem létezett. Erre építünk módszertanilag, hiszen az anyagaink is csoportfeladatokból állnak, a gyerekek teremtik meg a mű jelentését a szövegből.

B.F: Hat évet tanítottam, úgy éltem meg ezt az időszakot, hogy egy vagyok a diákok közül, ugyanolyan vagy majdnem ugyanolyan problémáim vannak, mint nekik. A tanítás sokismeretlenes egyenlet, rejtély, önmagunk életének mindenkori megbolygatása. Általában a tanár ezt nem szereti. A pedagógusnak alázattal kellene önvizsgálatot tartania, rájönni, milyen a viszonya az adott irodalmi alkotáshoz, az adott problémához, csak ezután szabadna kortárs művet tanítania.

Színházi világban nem mindig kedvelik az élő szerzőt, mert érzései vannak, véleménye van, olykor nehezíti a munkát. Milyen volt szembesülni azzal, amit a szerkesztő írt a Másik halálról?

B.F.: Nem olvasom újra a könyveimet, és nincsen „hűha-viszonyom" a regényeimmel, de álságos nem akarok lenni, nagy megtiszteltetés és furcsa érzés olvasni a Másik halálról mint tananyagról. A tinédzserek egy része könnyen szétzuhan, és évek kellenek, hogy összerakják magukat, én pont ilyen voltam, erről szól a könyvem is. Amikor egy osztályteremben értő módon beszélnek a regényben futó történetekről, akkor az irodalom többszörösen is él.

A Másik halál a krízisről, széthullásról, tébolyközeli állapotból való felépülésről mesél. Számos klasszikus mű is ezekből építkezik, miben ad mégis többet egy kortárs regény?

A.L.: Térey János Asztalizene című drámájában abból indultunk ki, hogy a szereplők folyamatosan gúnyolják egymást. A kamaszoknál természetes a cikizés, ráadásul ebben a drámában azt is érzékelni lehet, hogy azért köszörülik egymáson a nyelvüket, mert saját magukkal nem akarnak szembenézni. A mű segíthet egy kamasznak ráeszmélni, hogy azért cikizi folyton a társát, nehogy ő táruljon fel, egyfajta védekezési folyamat a verbális bántalmazás.

Az Aegon mennyire szólt bele, hogy melyik műről készüljön óravázlat? Hiszen a legkiválóbb mű nem feltétlenül azonos a legjobban taníthatóval.

D.E.: Már a díj alapításakor meghatároztuk, hogy az Aegon Zrt. a pénzügyi hátteret biztosítja ehhez az elismeréshez, de soha semmilyen javaslat nem hangzott el a részünkről, hogy ki szerepeljen a díjazottak között, és az óravázlatokba sem szóltunk bele. A shortlisten szereplők között is vannak könyvek, amelyek közelebb állnak a fiatalokhoz, alkalmasint jobban is taníthatóak, de a magyartanárok döntik el, melyikről készüljön óravázlat. Az Aegon-díj honlapján és Facebook-oldalán voksolhatnak a pedagógusok, kinek a művét tanítanák szívesen. A két legtöbb szavazatot kapott shortlistes könyvhöz készülnek majd az ingyenes óravázlatok.

Lehet kortárs irodalmat hagyományos módszerekkel tanítani?

A.L.: Az Odüsszeia tanításához ugyanannyi újítás kell, mint Barnás Ferenc tanításához. Áthozzuk a jelenbe a múlt szövegeit és szerzőit, ehhez legalább olyan invenciózusnak kell lenni. Le kell porolni a régit, így még több kreatív ötlet kell a tanításához.

B.F.: Az irodalom nem biztos, hogy tanítható, inkább az a kérdés, hogyan lehet felkelteni az érdeklődést az irodalom iránt. A középiskolások a legérzékenyebb és a legkritikusabb életszakaszukban vannak, és rettenetesen kíváncsiak, a művek egy része pedig arról szól, amiben élünk, amiben benne vagyunk és a gyerekeket ez igenis érdekli.

Mit tartalmaz a középiskolás kortárs irodalmi tancsomag?

A.L.: Egy leírást arról, hogy miért érdemes, és mikor érdemes a művet tanítani, hogyan lehet beilleszteni az oktatási folyamatba. Tartalmaz feladatrendszereket, valamint hagyományos irodalomértelmezési szempontokat, mindig van egy szakirodalomra épülő műelemzés is. Interneten kereshető tanulmányokat, interjúkat, mozgóképes anyagokat is beemeltünk az óravázlatokba. A Másik halál tancsomagban felhasználtuk a legújabb technológiát is, a Prezivel témaszobákra osztottuk fel az anyagot. A diák kedvére válogathat, mi az, ami érdekli, melyik részben akar elmélyülni, nem szükséges 20-30 oldalnyi veretes szöveg átolvasásával végére jutni.

drevenkae_NL.jpgDrevenka Edit 

Arra is lehetőséget ad a tancsomag, hogy az Aegon-díjas műveket egyes tematikák szerint dolgozzák fel a diákok? Hogy melyik mű hová tud csatlakozni?

A.L.: Sokszor a kortárs mű tudja megszólítani a múltat, a ma felől lehet a régi klasszikusokat új fénybe állítani. A Másik halál például Hajnóczy A halál kilovagolt Perzsiából című kisregényével állítható párbeszédbe, valamint a Bűn és bűnhődéssel, méghozzá a krízisből való felemelkedés tematikai azonossága miatt. Spiró György Fogság című műve kilencedikben akár a Bibliánál, vagy a történelmi regényeknél tanítható. Bár a Bibliához eddig nem tanítottunk regényeket, itt jó lehetőség adódik, hiszen a történet Jézus korában játszódik, a főszereplő találkozik is a Megváltóval, bár nem ismeri fel. Térey János Asztalizenéjét a társalgási drámáknál, Ibsennél vagy Csehovnál lehet elővenni. Rakovszky Zsuzsa Visszaút az időben verseskötetét a szereplíra fogalmaknál, egy szerepversekből összeállított tananyagban lehetne tanítani, például Petőfi, Kosztolányi Dezső és Weöres Sándor szerepverseivel együtt. Esterházy Péter Esti című könyve köthető lehet Kosztolányi Dezső Esti Kornél című művéhez, bár nem átirat, de vannak benne olyan Esti-verziók meg kosztolányis játékok, amik taníthatók. Csaplár Vilmos Hitler lánya című regénye egy holokauszt modulban párhuzamba állítható a Sorstalansággal. Furcsának tűnhet, hogy egy komor regényt egy bohózatszerű művel párosítunk, de a két holokausztról szóló könyv izgalmasan léphet párbeszédbe. Ráadásul közös vonásuk is van  Csaplár könyvének narrátora is hihetetlenül szenvtelen és ennyiben hasonlít a Sorstalanság Köves Gyurijához.

Az Aegon-díjas szerzők tananyaggá válhatnak, bekerülhetnek a kötelező olvasmányok világába. Viszont, ami kötelező, az nehezen megszerethető  ez lenne az egyetlen járható út, hogy a fiatalok megismerjék, megszeressék a kortárs irodalmat?

D.E.: Keressük az új utakat is. Az Aegon-díjasokat, és a shortlisteseket sok olyan rendezvényre elvittük, ahol fiatal közönséggel találkozhattak. Az első teszt a Sziget Fesztivál volt, ahol 100 Grecsó-könyvet rejtettünk el. Idén a Margó Irodalmi Fesztivál több eseményén szerepeltek Aegon-díjas írók: a Rokonok sorozatban Esterházy Péter a fiával együtt lépett fel, Térey János darabjából a színművészetis hallgatók adtak elő részleteket, Grecsó Krisztián a Mellettem elférsz zenés pódiumsorozatban Dés Lászlóval állt színpadra. A Művészetek Völgyében Barnás Ferenc egy író-olvasó esten találkozott a fesztiválozókkal. Ezek teltházas, nagyon sikeres események voltak, az írók ötösre vizsgáztak a fiatalok között.

A klasszikusokat, nagyon leegyszerűsítve, azért tanítják, mert „örök értékek". Kortársakról hozhatunk a mában ilyen ítéletet?

B.F.: Eléggé konzervatív típus vagyok, számomra az úgynevezett örök értékek fontosak lennének, persze jól bevilágítva és röntgenezve. Ugyanakkor éppolyan fontos, hogy mostani valóságunk milyen értékeket hordoz. A kortárs nem feltétlenül jobb, mint a klasszikus, majd az idő eldönti, értékálló-e az, amit csinálunk. Egyébként kortárs irodalmat azért nem olvasunk szívesen, mert nem akarunk a saját problémáinkkal szembesülni. A kortárs irodalom nyelvileg megmunkálva tálalja azt a világot, amiben járunk, amiben lélegzünk, nincs mese, aki most él, annak ezzel szembesülni kellene.

A.L.: Ki tudja, nincs-e meg épp egy kortársban az „örök érték”. Hankiss Elemér hajdan írt egy tanulmányt arról, hogy az irodalomtanár óhatatlanul is a szuperlatívuszok betegségében szenved. Minden szerző, akit elkezd tanítani, az a legjobb, így nyilván teljes értékrelativizmust teremt a gyerekekben, mert ha mindenki a legjobb, akkor senki sem az.

Hol lehet elérni a tancsomagokat?
D.E..: A középiskolai óravázlatok ingyenesen letölthetőek az Aegon Művészeti Díj honlapjáról.

Szerző: Halász Judit

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!