Tényleg a fotó meg a design, és nem a recept adja el ma már a szakácskönyvet?

.konyvesblog. | 2015. augusztus 21. |

Imádjuk a szakácskönyveket vásárolni, lapozgatni, és az abban látott egzotikus ételeket és tájakat látva persze álmodozni is, ám ha a főzésre kerül a sor, a Google-t választjuk, vagy simán megrendeljük a kaját - véli Prue Leith, aki több szakácskönyvet is írt már, alapított éttermet és szakácsiskolát is. Szerinte napjainkban a könyv kinézete határozza meg az eladást, holott annak idején egy jó szakácskönyv puha kötésben és bármiféle illusztráció nélkül is jól fogyott: "Kétlem, hogy ma ezeket el lehetne adni. Pedig azokat a könyveket sokat használták: a konyhában élték az életüket, tejsodó- és zsírfoltok tarkították őket".

"Manapság, ha főzni akarunk, a Google-t használjuk. Az új szakácskönyvek a dohányzóasztalon hevernek, mi pedig a nyálunkat csorgatjuk a toszkán tájak és a rusztikus kenyérsütő kemencék láttán. Azután rendelünk egy pizzát" - teszi hozzá.

Tény, hogy a szakácskönyvek rendkívül népszerűek, a cikk írásakor az Amazon brit oldalán a harmadik legnépszerűbb könyv Jamie Oliver Everyday Super Food című kötete volt - ami még csak ezután jelenik meg, az előrendelések azonban már most a lista élére röpítették. Leith szerint valószínűleg magának a szakácskönyvnek a funkciója változott meg az elmúlt években, és a hangsúly az instrukcióról az esztétikára tevődött át, a szakácskönyv pedig sok esetben egy lett az otthont szépítő, annak hangulatát meghatározó tárgyaknak.

Egy másik gasztroguru, Gizzi Erskine ugyanakkor vitába száll Leith-szel, és azt állítja, hogy minden nap rengeteg fotót küldenek neki az olvasói: ezek olyan ételeket ábrázolnak, melyeket az általa írt szakácskönyvek utasításai alapján készítettek el. Ám azt is mondja, hogy nem lepték meg Leith szavai, hiszen vele is előfordult már, hogy megvett egy szakácskönyvet, azután soha nem főzött meg belőle semmit. Szerinte azonban a szakácskönyvek ma már egyfajta életstílust is közvetítenek, ráadásul a közösségi oldalak révén az emberek előszeretettel mutogatják is, hogy mit készítettek.

Bea Carvalho, a Waterstones könyvesbolt-hálózat munkatársa azt mondja, hogy miután az interneten rengeteg recept elérhető teljesen ingyen, ezért a szakácskönyveknek nagyon magas minőséget kell képviselniük ahhoz, hogy meg is vegyék azokat. Emiatt a kiadók az elmúlt években egyre kreatívabbak lettek a szakácskönyvek formátuma és külleme tekintetében. Ugyanakkor azok a gyönyörű szakácskönyvek, amelyek kevés valóban használható receptet tartalmaznak, ritkán jutnak el az eladási listák csúcsára, éppen ezért fontos itt is az arany középút kialakítása.

Forrás: Guardian